דעה על סדר היום |

אם דפני ליף הייתה ערבייה

חברה נכתב על ידי

אתמול הודיע היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין כי הורה למשטרת ישראל לחזור בה מכתב האישום שהגישה נגד דפני ליף ונגד תשעה מפגינים נוספים מהמחאה החברתית של קיץ 2012. זו החלטה מבורכת של היועץ המשפטי לממשלה, אך לצערנו מקרה זה הוא היוצא מן הכלל – המעיד על הכלל.

משטרת ישראל נוהגת באופן שכיח להתייחס למפגינים במסגרת מחאה אזרחית כאל עבריינים, להפעיל כלפיהם אלימות פיזית במהלך הפגנות, לבצע מעצרים שרירותיים ולהפעיל אלימות סימבולית בדמות הליך משפטי שבא כביכול להרשיעם בעבירה זו או אחרת. עצם התהליך שעובר המפגין ע"י משטרת ישראל – אלימות, מעצר, טרטור, כתב אישום, דיונים, הליך משפטי שלרוב נסגר בלא כלום – זה העונש. במצב המתנהל כיום, משטרת ישראל לוקחת צד ברור לטובת הממסד ונגד האזרח היוצא למחות. היא משתמשת בכלים שיש לה על מנת לדכא את המעורבות והמחאה האזרחית.

רוב האזרחים היוצאים למחות ברחובות ישראל בשנים האחרונות, הם לא דפני ליף. הם לא מקבלים חיבוק חם מהקונצנזוס הישראלי. הם תושבי שכונות מצוקה, עובדים מוחלשים, אתיופים, חרדים וערבים. הסוגיה הבולטת במיוחד בתקופה האחרונה לגבי מעצרי מפגינים והגשת כתבי אישום נגדם, היא של המחאה נגד תכנית פראוור. במסגרת מחאה זו שהחלה בקיץ 2013, נעצרו עשרות רבות של מפגינים בהפגנות ברחבי הארץ. ביום המחאה של ה-30 בנובמבר, נעצרו 28 מפגינים בנגב ועוד 21 מפגינים בחיפה. רבים מהם הוחזקו במעצר זמן ממושך מאוד. למשל, עצור אחד בנגב הוחזק במעצר כשבועיים ולאחר מכן שוחרר למעצר בית של עוד שבועיים, עד שהחל ההליך המשפטי נגדו. מקרה המעצר הספציפי הזה דווקא נחשף ע"י התקשורת, כנראה מפני שהעצור היה יהודי. דרך אגב, עד כה המשטרה לא סיפקה שום ראיה שהצדיקה את מעצרו ואת כתב האישום נגדו.

המעצרים וכתבי האישום השערורייתיים הם כמובן לא נחלתם רק של מפגינים ערבים. לפני כשנה זוכו בבית משפט השלום בירושלים שמונה מפגינים מאשמת התפרעות בהפגנה בשייח ג'ראח. באותו זיכוי נקבע גם כי שוטרי משטרת ירושלים הם אלה שפעלו בניגוד לחוק. יש להבין שמעל למאה מפגינים נעצרו בהפגנות בשייח ג'ראח ומואשמים בהאשמות דומות לאלה.

אם דפני ליף הייתה ערבייה או אם הייתה עומדת בראש מחאה המאתגרת את הממסד, כמו מאבק הדיור הציבורי, כנראה שיהודה וינשטיין לא היה שומע עליה. אם דפני ליף הייתה ערבייה אולי הייתה יוצאת להפגין נגד המחנק והאפליה הקשה ממנה היא סובלת. אולי הייתה חוטפת מכות מהשוטרים. אולי הייתה נעצרת ומוחזקת במעצר במשך ימים רבים. אולי מישהו מהשב"כ היה מתקשר לאבא שלה כדי להפחיד אותו. אולי היה מוגש נגדה כתב אישום על תקיפת שוטר. אולי היא לא הייתה יוצאת להפגין יותר.

מפגינה נגד תוכנית פראוור (15.7.13) שוינשטיין לא יכיר

מפגינה נגד תוכנית פראוור (15.7.13) שוינשטיין לא יכיר

מפגין נגד תוכנית פראוור (15.7.13) שוינשטיין לא יכיר

מפגין נגד תוכנית פראוור (15.7.13) שוינשטיין לא יכיר

  כתבות ווידאו שחבל לפספס