דעה על סדר היום |

מלחמת התשה באפליה מגדרית

חברה נכתב על ידי

בפורים מרשים לעצמם כולם להיות מה שבא להם- נשים מתחפשות לגברים גברים לובשים שמלות וכולם מרגישים נוח לכמה ימים, גם אם הם מרגישים כך בכל הימים האחרים בשנה, לפחות בחג הזה איש לא יסתכל עליהם מוזר. אמנם היום יותר מפעם אפשר לראות ילדים עם לק ורוד על הציפורניים שמשחקים בברביות וילדות שהולכות לחוג כדורגל ולובשות בגדים בצבע כחול, אבל החברה שלנו עדיין נוטה להתבונן בעין עקומה על השתייכות מגדרית "מחוץ לנורמה" המסורתית שאותה הכתיבה החברה במשך שנים. למרות שבשנים האחרונות ניתן לראות את השתלבותן של נשים בתפקידים בכירים בשוק העבודה, עדיין כאשר מונתה עדי סופר תאני להיות מנכ"לית פייסבוק בישראל מיהרו ברשת להתייחס למראה שלה ולא לאיכויות שהיא מביאה עמה לתפקיד.

עדי סופר תאני. צילום: פייסבוק ישראל

עדי סופר תאני. צילום: פייסבוק ישראל

ניתן לראות מלחמה נקודתית בשליטה הגברית הכמעט מוחלטת, למשל כמו זו שמתחוללת בעיריית ערד, אך עדיין הרוב נכנע לתכתיבים מיושנים כי גברים צריכים להיות בעלי שליטה בתפקידי מפתח ונשים ממשיכות להתפשר על תנאים פחות טובים ומשכורות נמוכות יותר מאשר מרוויחים גברים בדיוק באותו תפקיד אותו הן מבצעות, כאות הוקרה על כך שניתנה להן הזדמנות לטפס מעלה.

החינוך לשוויון מגדרי מתחיל מגיל צעיר. בעיריית כפר סבא השכילו להבין זאת ובחרו לתת לילדים ולילדות כבר בגיל הרך את האפשרות לבחור במה ירצו לשחק ומה מעניין אותם מבלי לקבוע עבורם מה "גברי" ומה "נשי", כמו שניתן לצפות בכתבה המעידה על הניסיון לפעול לשינוי של המצב, בו יכולים ילד או ילדה לתת דרור לרצונותיהם מבלי לתת לעניין ההבחנה המגדרית חשיבות כל כך מוגזמת כפי שנהגו לתת לה שנים ארוכות. די לנו שהשפה העברית מאלצת ילדים מגיל מאוד צעיר להבחין בין זכר לנקבה, אחרת ידברו לא נכון, אם נוכל לעשות את השינוי המיוחל כבר מגיל צעיר, יכול לצמוח פה דור חדש שיקדיש מחשבה כנה למאפיינים הרלוונטיים של האדם, כאשר המגדר יהיה דבר שולי שאינו מעיד על יכולות או אי יכולות. כך, אולי בעתיד, תתבטל סוף סוף תקרת הזכוכית המגבילה ומעכבת ויוכל כל אדם לממש את יכולותיו מבלי שהחברה תכתיב מה נכון או לא.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס