דעה על סדר היום |

גולדשטיין, כהנא ואנחנו

מדינה נכתב על ידי

בשבוע הקרוב יצוינו 20 שנים לטבח גולדשטיין במערת המכפלה בחברון, אשר מהווה את פיגוע הטרור היהודי הגדול ביותר מקום המדינה. בפיגוע זה, שאירע ביום שישי ה-25 לפברואר 1994, נרצחו 29 פלסטינים ונפצעו 125 נוספים, בזמן שהתפללו בשעה חמש לפנות בוקר באולם יצחק.

אירוע זה השפיע קשות על מציאות חייהם של תושבי חברון, בעיקר של הפלסטינים אך גם של המתנחלים. הדבר המדהים הוא שההשפעה על חיי תושבי חברון לא רק שהייתה מיידית, אלא היא ממשיכה להיות נוכחת עד היום. הדוגמה המובהקת לכך היא רחוב השוהדא – פעם הרחוב הראשי של חברון, המוביל מהשוק למערת המכפלה; היום רחוב רפאים, בו לפלסטינים אסור לעבור ותושביו ברחו עם השנים מטרור המתנחלים והצבא. הבודדים שנותרו בבתיהם אינם רשאים לצאת מדלת ביתם הפונה לרחוב. למרות שתחת ריבונות ישראל מתקיימת בחברון מציאות בלתי-נורמאלית לחלוטין, במילים עדינות, כנראה שמהדורות החדשות לא ייכללו התייחסות או תחקיר לציון 20 שנים לטבח ולמה שקורה בחברון מאז. האם הציבור הישראלי לא צריך לשמוע על כך?

על מה הציבור הישראלי כן שומע בימים אלה? הוא שומע, קורא ורואה, כיצד האידיאולוגיה התומכת ומצדיקה את טבח גולדשטיין מקבלת חיבוק גדול מהמיינסטרים הישראלי. כי להיות תומך כהנא ותומך גולדשטיין זאת עוד דעה בקשת הדעות של הפלורליזם הישראלי, מסתבר. זאת אנו למדים הן מכהונתו של מיכאל בן ארי, חבר תנועת כ"ך, כחבר-כנסת עד לבחירות האחרונות, והן מהסובלנות והתמיכה הציבורית כלפי הזמר אריאל זילבר, שהוא תומך כהנא ידוע ובעל השפעה.

לטובת מי שאיננו בקיא מה זה אומר להיות תומך כהנא, הנה טעימה קטנה משיעור של הרב בנימין כהנא, בנו של מאיר כהנא, ממשיך דרכו ומייסד "כהנא חי", ליום השנה ה-11 של ברוך גולדשטיין:
"ביום השנה שלו, ברוך גולדשטיין מלמד אותנו שבמקום שיש חילול ה' אסור לעשות חשבונות. זה לימוד נדיר, כי אנחנו חיים היום בעולם של חשבונות. […] נדיר לראות אדם קם, עוזב את כל החשבונות ומרים את הדגל. בעקבות חילול ה' כל כך בוטה וגלוי הוא הולך ומוסר את נפשו, ובכך הופך להיות סמל לעם ישראל. […] ברוך גולדשטיין גם כן מלמד אותנו שהטעם של החיים הוא לא קוקה קולה – הטעם הוא לקדש את שם ה'."

עברו 20 שנים מאז הטבח במערת המכפלה, ומציאות האפרטהייד בחברון, שקיימת כמעט אותו זמן, לא עומדת לקראת סיום. עלינו לשאול את עצמנו – איך יתכן שבשנת 2014 מתרחש עוול כה גדול, שאנו אחראים עליו, וקולו אינו נשמע?

יום שישי 21/2 – ההפגנה השנתית בחברון בקריאה לסיום האפרטהייד בעיר ולפתיחת רחוב השוהדא לפלסטינים. לפרטים נוספים ולהרשמה להסעה מת"א – לחצו כאן.

יום שלישי 25/2 – פאנל באוניברסיטת ת"א בנושא "הטרור היהודי והשפעתו על תהליכים מדיניים". לפרטים נוספים – לחצו כאן.

יום שישי 28/2 – סיור בחברון של 'שוברים שתיקה'. לפרטים נוספים ולהרשמה – לחצו כאן.

הנה כתבה שהפקנו על מציאות ההפרדה בחברון

כניסה למורשים בלבד (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

מה הייתם עושים לו נאסר עליכם לנוע ברחוב הראשי בעירכם? התרחיש הדמיוני והבלתי נתפס לרובנו, מהווה מציאות עבור תושבי חברון הפלסטינים. רחוב א-שוהדא שהיה ציר מרכזי ותוסס בעיר, נחסם משנת 2000 לתנועת פלסטינים, אפילו לאלה שמתגוררים בו. ב-22 בפברואר ציינו תושבים ופעילים 13 שנים לסגירת הרחוב בהפגנת מחאה הקוראת לפתיחה מחדש של רחוב א-שוהדא לתנועת פלסטינים. כניסה למורשים בלבד - בכתבה הבאה.
הופק ע"י: | עלה ב: 26/02/2013


הנה כתבה שהקפנו על סיור של 'שוברים שתיקה' בחברון

20 שנה לטבח (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

בפברואר 1994, במהלך תפילות יום השישי בתקופת הרמאדן, טבח ברוך גולדשטיין במתפללים מוסלמים במערת המכפלה, הרג 29 ופצע 125. החודש, יצוין 20 שנה לטבח, אך עדיין יש מעט מאוד מודעות לאופן בו הפך הטבח את מציאות חייהם של הפלסטינים המתגוררים בחברון למציאות של הפרדה פיסית, חוקית ודתית. התלווינו לסיור שקיימו "שוברים שתיקה" בחברון.
הופק ע"י: | עלה ב: 05/02/2014

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס