ידיעה כתובה |

: כנס מדד הביטחון האישי בחברה הערבית

חברה נכתב על ידי

ח"כ איימן עודה בכנס מדד הביטחון האישי בחברה הערבית של עמותת יוזמות אברהם: "המשטרה הרוויחה את חוסר האמון של החברה הערבית ביושר".

עמותת יוזמות אברהם הציגה את ממצאי מדד הביטחון האישי והקהילתי בחברה הערבית, לשנת 2018 בכנס שהתקיים במרכז קהילתי כפר קאסם. בכנס השתתפו חברי כנסת, ראשי רשויות מהחברה הערבית, נציגי משטרה, נציגי משרדי ממשלה ופעילים חברתיים. המחקר שערכה העמותה סיפק תמונת מצב עדכנית בסוגיות של שיטור ואלימות בחברה הערבית, תוך התמקדות בתחושות האזרחים הערבים.

מהמחקר עלתה תמונת מצב עגומה, של היעדר ביטחון אישי בחברה הערבית ורמת אמון נמוכה של האזרחים הערבים במשטרת ישראל. בין הממצאים שהוצגו בכנס בלטו הנתונים לפיהם 61% מכלל הנרצחים בישראל בשנת 2018, הם אזרחים ערבים – פי 3 מחלקה של החברה הערבית באוכלוסייה, וכי למעלה משליש מהאזרחים הערבים (35.8%) מרגישים חוסר ביטחון אישי ביישוב מגוריהם בגלל אלימות, לעומת 12.8% בלבד בקרב האזרחים היהודים. עוד נתון בולט הוא רמת האמון של האזרחים הערבים במשטרת ישראל, שעומד על 26.1%, בהשוואה ל-42.2% בחברה היהודית.

ח"כ איימן עודה (חד"ש), שנאם בכנס, אמר בתגובה לממצאים הקשים: "המשטרה הרוויחה את חוסר האמון של החברה הערבית ביושר. חפים מפשע נרצחים ברחובות ושוטרים לא נוקפים אצבע להגן עלינו. כולם יודעים שאם היה מדובר ביהודים זה היה נפתר מזמן. אנחנו במצב חירום ודורשים תוכנית מוסדרת למיגור האלימות מיד." לעומתו ביקש ניצב ג'מאל חכרוש, ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה ביישובים הערביים, להתמקד בשיח של לקיחת אחריות, "האלימות בחברה הערבית היא מחלה. גם לי היא כואבת, גם אני תושב החברה הערבית. תוצאות הסקר לא מפתיעות אותי, אני חי את החברה הערבית. אבל מה שחשוב עכשיו הוא להחליף את שיח ההאשמות ההדדיות, בשיח של לקיחת אחריות. אני הראשון שיגיד, שאנחנו במשטרת ישראל לא עשינו את עבודתנו כמו שצריך ברחוב הערבי. אני הראשון שלוקח אחריות בשם משטרת ישראל. אבל עכשיו אנחנו מקימים תחנות משטרה ביישובים הערביים. למרות התנגדויות רבות, הקמנו 7 תחנות משטרה. והנתונים מדברים בשם עצמם: היכן שהוקמו תחנות, יש ירידה של 17 אחוז בפשיעה, כאשר בחברה הערבית בכלל רואים עליה של 8 אחוז. בזכות העבודה הקשה שלנו, ושיתוף הפעולה של האזרחים – יש תוצאות."

 

ניצב ג'מאל חכרוש. צילום: יוזמות אברהם

ח"כ איימן עודה. צילום: יוזמות אברהם

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) טען כי החברה הערבית סובלת ממלחמת כנופיות שאין לה סוף, "אזרח שאין לו בטחון אישי הוא אזרח ללא אזרחות. להיות אזרח זה שני דברים: חיים בכבוד, ובבטחון. כשאחד נעלם, האזרחות שלך נפגעת. הביטחון האישי ירוד, בפער גדול מהחברה היהודית. אין סיבה שכפר קאסם לא תהיה ברמה של ת"א. איפה שיש בטחון אישי, יש עתיד. יש כלכלה משגשגת. יש גאווה וחיים משותפים."

ח"כ יעל גרמן (כחול לבן) הצהירה כי במפלגתה החליטו שהם לא מוותרים על החברה הערבית, "אנחנו בטוחים שאי אפשר לשנות את השלטון בלי התגייסות של החברה הערביתחברות הכנסת ידעו להקים קואליציה שוברת גבולות מפלגתיים כדי להלחם בתופעה של רצח נשים ערביות בתוך המשפחה. ביחד העברנו בחוק ההמתה את הסעיף המטיל מאסר עולם ללא שיקול דעת במקרה רצח נשים בתוך המשפחה. עכשיו כל החברה הישראלית צריכה להתגייס כדי למגר את תופעת הפשע והאלימות בחברה הערבית."

ח"כ יעל גרמן. צילום: יוזמות אברהם

ח"כ מנסור עבאס (רע"ם) ביקש להדגיש כי ההנהגה הערבית אינה מתנגדת לשיפור השירות המשטרתי, והיא מכירה בכך שיש למשטרה השגים, "אנחנו דורשים תפקוד ראוי שיכול להתמודד עם מגפת הפשיעה בחברה הערבית. עמדת ההנהגה הערבית אינה חוסמת את הדרך לעמידה באתגר החשוב. המשטרה מגייסת שוטרים ומקימה תחנות בישובים הערבים לפי המשאבים שיש בידה, ולא בהתאם לעמדת ההנהגה הערבית. חשוב לבקר את תפקוד המשטרה הלקוי ולדרוש תיקונים, אך גם יש להודות על מקרים שבהם היא מצליחה להשיג תוצאות טובות. האזרחים הערבים לא מחרימים את המשטרה ונעזרים בה ועוזרים לה למרות המתח והחשדנות לאורך עשרות שנים."

אמנון בארי-סוליציאנו וד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"לים שותפים בעמותת יוזמות אברהם אמרו כי האלימות בישובים הערבים מקבלת ממדים של אסון חברתי, וממצאי הסקר ממחישים זאת היטב,"לצד תמונת המצב העגומה, מהסקר עולה כי החברה הערבית מעוניינת להיאבק באלימות, ואף מוכנה להתמודד עם חוסר האמון במשטרה ובמוסדות המדינה על מנת להצליח במאבק זה. על מנת להביא לשיפור הביטחון האישי של האזרחים ביישובים הערביים, יש לקיים נוכחות קבועה ומיטיבה של המשטרה ביישובים הערביים, להגביר את ההידברות ממוסדת בין המשטרה לקהילה, ולטפל בבעיית הנשק הבלתי חוקי. בפרט, יש לבטל את הקיצוץ בסך של כ-400 מיליון ₪ אשר עליו הוחלט ב-2018, תקציב המיועד לבינוי תחנות משטרה ביישובים אלה. בנוסף, יש להתייחס לגורמי העומק לאלימות, הנעוצים במדיניות של אפליה והזנחה כרונית כלפי החברה הערבית, והמשטרה לא תוכל לתת להם מענה לבדה. על כן, עמותת יוזמות אברהם קוראת להקמת צוות בין-משרדי למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית."

למחקר המלא: http://bit.ly/AMNMADAD10

  כתבות ווידאו שחבל לפספס