ידיעה כתובה |

: תת-ייצוג לחטיפת ילדי תימן באומנות המרכזית

תרבות נכתב על ידי

חטיפת ילדי תימן, מזרח ובלקן היא אחת הטראומות הכואבות בתולדות המדינה, אך נראה שהשיח התרבותי המיינסטרימי בישראל עשה יד אחת עם השלטון והמעיט להציב את הפרשה בחזית הבמה. בתיאטרון, בקולנוע ובמוזיקה של המיינסטרים הישראלי הפרשה הקשה הזו כמעט ואינה נוכחת, ונדמה כאילו מעולם לא התרחשה.

היצירה האמנותית בחברה דמוקרטית מעצבת את התודעה החברתית שלנו ומשפיעה על השיח הציבורי, בדומה לתקשורת, ואולי אף יותר ממנה. הטראומות הלאומיות, גם אלו השנויות במחלוקת, מקבלות בדרך כלל במה בתרבות ובאומנות, שמציפה ומעוררת את הדיון הציבורי. השמעת ביקורת על הממסד, סיוע בתהליך ריפוי הפצעים והענקת קול לאלה שקולם לא נשמע, בכל התהליכים האלה האמנות אמורה לקחת חלק פעיל. אך במקרה הזה, האמנות הישראלית לא הייתה נוכחת באף שלב בטרגדיה של פרשת ילדי תימן מזרח ובלקן החטופים.

השאלה שנשאלת היא מדוע נמנעו יוצרות ויוצרים ישראלים מהמיינסטרים לעסוק בפרשה? ד"ר עמוס נוי, חוקר פולקלור מהאוניברסיטה העברית טוען כי הקושי המיוחד בעיסוק בנושא נבע מכך שהוא "פשע בתוך המשפחה", לכן לנושא מתלווה בושה גדולה, אשמה וכמובן שתיקה והשתקה. בניגוד לטרגדיות אחרות בהן את העוול והפשע ביצעו "האחרים", כאן מדובר בבשר מבשרו של העם, בממסד שזכה לאמונם המוחלט של ההורים, וביצע בהם פשע בלתי נתפס.

פשע בתוך המשפחה (לדף הכתבה »)(Available in English)

התיאטרון, הקולנוע והיצירה האומנותית לא פעם מעצבים את התודעה החברתית שלנו ומשפיעים על השיח הציבורי. הטראומות הלאומיות, גם אלו השנויות במחלוקת, מקבלות בדרך כלל במה בתרבות ובאומנות. אך נראה שפרשה אחת – חטיפת ילדי תימן מזרח ובלקן, לא קיבלה עדיין מקום ראוי בתרבות המיינסטרים. אחת ההצגות היחידות בנושא "המקום ינחם אתכם" (זוכת פרס המוסיקה בפסטיבל עכו 2018), יצירתה של מאיה בואנוס, עולה השבוע בתיאטרון שוליים – תמונע.
הופק ע"י: | עלה ב: 09/07/2019


הממסד עדיין מסרב להכיר
משפחות רבות שילדיהם נחטפו לפני שנים, דורשות היום בעיקר את הכרת הממסד בפשע, את הפסקת ההכחשה והטיוח, כי רק כך יוכל הפצע להפסיק לדמם. אך למרות שבשנים האחרונות נראה שנבחרי הציבור החלו להשמיע קולות של הכרה, בפועל, לא הרבה נעשה, וממשלת הימין מסרבת להכיר באופן רשמי בפשעים שביצעו מוסדות המדינה בתקופת שלטון מפא"י.

סיקור הפגנה בדרישה להכרה

לא נפסיק עד ההכרה (לדף הכתבה »)

הדרישה מהממשלה שתכיר בעוול שנעשה בפרשת החטיפה של ילדי תימן, המזרח והבלקן עם קום המדינה טרם קיבלה מענה. נשאלת השאלה מדוע ממשלת ימין לא מכירה באופן רשמי בעוול שאחראית לו ממשלת מפא"י? למה היא לא יוצאת גדולה מול ציבור הבוחרים המזרחי שלה? למה יו"ר הוועדה המיוחדת שהקימה הממשלה לטיפול בנושא לא תמכה בהצעת חוק שנועדה להכיר בעוול שנעשה למשפחות שילדיהם נחטפו? יום המודעות והזיכרון לחטיפת ילדי תימן המזרח והבלקן (21/6), התקיים השנה בהפגנה מול בית ראש הממשלה.
הופק ע"י: | עלה ב: 26/06/2018


בצומת הדרכים הזו, בה הממסד הפסיק להכחיש אך עדיין מסרב להכיר, האמנות יכולה בפעם הראשונה בתולדות המדינה לקחת חלק במאבק, ולהעלות אותו לבמות המרכזיות בישראל.
על בימות הפרינג' פרשת חטיפת ילדי תימן מזרח ובלקן זוכה לייצוג בולט יותר, אך גם כאן המבחר לא גדול. ההצגה "המקום ינחם אתכם", (זוכת פרס המוסיקה בפסטיבל עכו 2018), שתעלה ב- 11/7 בתיאטרון הפרינג' תמונע, מבוססת על עדויות וחומרים דוקומנטריים העוסקים בפרשה. היוצרת מאיה בואנוס, חיברה בין פרשת ילדי תימן הנעדרים למנהגי האבלות שבמרכזם השבעה, וקהל הצופים מוזמן לשבעה על אנשים חיים אך שאינם נוכחים, ולהעניק מעמד פומבי לפרשה שנדחקה הצידה. ההצגה הופקה בסיוע ובתמיכת האגודה לטיפוח חברה ותרבות- מורשת יהודי תימן.
לינק להצגה בתאטרון תמונע.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס