ידיעה כתובה |

: נק' מבט של סרבן מצפון, ספר חדש לעדית זרטל

חברה נכתב על ידי

האם על אדם לציית אוטומטית לתביעות המדינה או לדבוק בחופש המצפון וכבוד-האדם שלו? סירוב מצפוני הוא אירוע נדיר שמעטים מסוגלים לו. כיצד נעשה אדם לסרבן? מהם התנאים האינדיווידואליים, החברתיים והפוליטיים, שבהם מבשיל אירוע כזה ומתחולל? איך מהדהד הסירוב במרחב הציבורי ומה הוא מעיד עליו? ספר חדש מאת ההיסטוריונית עדית זרטל.

זיקתו של הסירוב המצפוני למדינה הדמוקרטית ברורה ויכולה לשמש תו-תקן לעצם מהותה הדמוקרטית של מדינה. אולם הדמוקרטיה הישראלית רודפת את סרבני המצפון שלה, במיוחד מאז היו הכיבוש ומלחמותיו למניעיהם העיקריים. הצבא, בגיבוין של המערכות הפוליטית והמשפטית, מגדיר את סרבני המצפון כאיום ביטחוני קיומי, סכנה לדמוקרטיה ולשלטון החוק, ומענישם בהתאם: צעירים וצעירות ישראלים, חיילי מילואים או סרבני-חִיּוּל טרם גיוס, המסרבים לשרת בצבא כובש, נכלאים לפרקי זמן ממושכים בכלא הצבאי.

צפו בלקט מראיונות עם סרבני גיוס אשר סירבו בשנת 2017: 

סרבנות 2017 (לדף הכתבה »)(Available in Ehglish)

היום התפרסם (28/12/2017) "מכתב השמיניסטיות 2017" עליו חתומים מעל 60 סרבניות וסרבנים. צפו בלקט מראיונות עם סרבני.ות גיוס שסירבו השנה להתגייס מטעמי מצפון ומוסר.
הופק ע"י: | עלה ב: 28/12/2017

נושאי הדיון בספר כוללים ציות וסירוב; מחשבת הסירוב והזכות – והחובה – של אזרחים לומר "לא" לשלטון ולחוק; הרקע האינטלקטואלי, הפוליטי והתרבותי של סרבנות המצפון; המניעים הקונקרטיים, המעוגנים בזמן ובמקום, של סרבנות המצפון ואופני הפעולה שלה, תכליותיה, והתנגשויותיה עם מוסדות המדינה ועם מיתוסי היסוד שלה; והפולמוס המתמשך המתנהל סביב הסירוב במרחב הציבורי – בצבא, בבתי המשפט, בתקשורת ובאקדמיה.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס