ידיעה כתובה |

: נוהל פתיחת אש בהפגנות בעזה

מדינה נכתב על ידי

בעקבות ההפגנות המתרחשות בגבול עזה בשבועות האחרונים ופגיעת צה"ל בחיי מפגינים אשר לא היוו איום ממשי, האגודה לזכויות האזרח וארגון "יש דין" פנו לפרקליט הצבאי הראשי בבקשה שיש לבחון ולשנות את נהלי הפתיחה באש חיה במצבים כאלו ולבדוק את חוקיות הפקודות שניתנו לחיילים במהלך ההפגנות.

מיום שישי, ה- 30.3, מתקיימות בעזה הפגנות מדי יום שישי כמחאה על המצור המוטל על הרצועה ובקריאה למימוש זכות השיבה. מתחילת ההפגנות כ-32 תושבי עזה נהרגו ולמעלה מאלף נפצעו על ידי אש חיה ואמצעים אלימים אחרים אשר הופעלו על ידי צה"ל, על אף שהמפגינים לא היוו איום ממשי על החיילים. מה שמשתמע ממצב זה הוא שהוראות הפתיחה באש בהפגנות אלו הן לפגוע ב"מסית או מפר סדר מרכזי" ולא רק באדם אשר מסכן גוף או נפש.

צפו בהפגנת סולידריות עם תושבי עזה: 

סולידריות עם המפגינים בעזה (לדף הכתבה »)(Available in English)

"יש שם אנשים שאני מכירה באופן אישי. אני לא מצליחה לדבר איתם בטלפון מרוב רגשי אשם" קולות מהפגנת הסולידריות בסמוך לגבול עם עזה, שנערכה יום אחרי שנהרגו שישה-עשר מפגינים מאש הצבא.
הופק ע"י: | עלה ב: 02/04/2018

מדיניות זו סותרת באופן ברור את הדין הבינלאומי לפיו ירי על מפגינים לא חמושים שאינם מהווים סכנה אינו חוקי. ההפגנות על גדר הגבול בעלות אופי אזרחי ברור, גם אם חלק מהמפגינים מזוהים עם החמאס. לפי הדין הבינלאומי שימוש בכוח קטלני באירועים בעלי אופי אזרחי מותר אך ורק לאחר שנוסו כל האמצעים האחרים, ועדיין ישנה סכנת חיים מידית וממשית. מעבר הגדר או פגיעה בה אינן עילות חוקיות לירי קטלני.
בנסיון לטייח את האירועים ולהימנע מחקירה של גורמים בינלאומיים הצבא הודיע כי מגנון הבדיקה המטכ"לי יבחן את האירועים שבהם נהרגו מפגינים פלסטיניים, ובייחוד במקרים שבהם נהרגו אזרחים. ממצאי המנגנון יועברו לאחר מכן לפרקליט הצבאי הראשי שיחליט האם הטענות מצדיקות חקירה פלילית. הודעה זו היא חלק ממנגנון טיוח של הפרקליטות הצבאית והיא למטרות נראות חיצונית בלבד, ליצור רושם של מערכת אכיפת חוק יעילה אשר חוקרת מקרים במטרה להגיע לאמת ובשביל לנקוט צעדים נגד האחראים.

אך מנגנון זה בעייתי ביותר מכיוון שהוא מפיל את האשמה על האנשים בשטח ולא על קובעי המדיניות אשר מגבשים החלטות אלו ומסרבים לשנות אותן. כפי שכתב פרופ' מרדכי קרמניצר: על פי הכרזות שר הביטחון, הדרג המדיני הוא שהתווה את המדיניות, ולפיה ניסיון פגיעה בגדר, מעבר של הגדר ואולי גם התקרבות אליה מצדיקים שימוש בנשק חם. לכן טעונה בירור לא ההתנהלות של צלף או מפקד אחר(אותה יכול לבדוק צוות מטכ"לי), אלא התנהלות צמרת הדרג הצבאי והמדיני בישראל; הוראות הפתיחה באש והתפישה המשפטית העומדת בבסיסן. חוששני, שאם משימה זו מוגדרת כעניין צבאי פנימי, היא תהיה חקירה לשם טיוח. אין זה סביר להניח, שהצבא יכול לבחון את הפיקוד הבכיר שלו ואת הדרג המדיני שהוא כפוף לו.

הדבר שמשתמע מההתנהלות של המדינה ושל הצבא ביחס לאירועים אלו וגם לאירועי העבר היא התפיסה שבישראל אפשר הצבא יכול לפעול נגד אוכלוסייה אזרחית תוך פגיעה נרחבת, קטלנית ומתועדת על ידי הפצצות ממטוסים, ארטילריה או אש צלפים ושלא יהיה לכך מחיר, תמיד יהיו תירוצים והסברים אשר מסיחים את הדעת ומטייחים בהצלחה את הפעולות הלא חוקיות ולא מוסריות אשר הצבא מבצע.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס