ידיעה כתובה |

: מותר להפגין ללא רישיון

חברה נכתב על ידי

פסק דין בבג"ץ (8.10.2017) קובע שאין למשטרה מקום לדרוש הוצאת רישיון לשם קיום הפגנות נגד שחיתות שלטונית ואין להגביל את מספר המשתתפים בהפגנות אלו.

העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון ועותרים נוספים עוסקת בדרישת משטרת פתח תקוה להוצאת רישיון לקיום ההפגנות, תוך הבהרה מראש שלא יינתן רישיון להמשיך להפגין בכיכר גורן, אלא רק להעברת ההפגנה ל"פארק הגדול" בעיר. בית המשפט, בהרכב של שלושה שופטים, נתן פסק דין נרחב בסוגיית ההפגנות במרחב הציבורי בכלל.

המשטרה דורשת להוציא רישיון להפגנה בעקבות מונח הקבוע בפקודת המשטרה -"נאומים בנושא בעל עניין מדיני". לא נקבעה רשימה של נושאים שייכללו במסגרת המונח. לפיכך בית המשפט קבע כי ההפגנות בכיכר גורן הן הפגנות נגד השחיתות השלטונית, ואינן בעלות אופי פוליטי, ולכן אין מקום לדרוש הוצאת רישיון לשם קיום הפגנות כאלה ואין להגביל את מספר המשתתפים בהפגנות.

צפו בכתבה על ההפגנות בפתח תקווה: 

שרייך סוררים וחברי גנבים (לדף הכתבה »)(Available in English)

"יש מאפיונרים ששמים אנשי חוק מטעמם, כדי שהם ימשיכו לעבור על החוק. זאת מאפיה. בנימין נתניהו – אתה מאפיונר. מנדלבליט – אתה קונסיליירי של המאפיה, אתה מושחת". מאות הפגינו בשבת בערב במחאה על מסמוס החקירות נגד ראש הממשלה נתניהו ע"י היועץ המשפטי לממשלה.
הופק ע"י: | עלה ב: 04/06/2017

בנוגע להפגנות המכוונות כלפי היועץ המשפטי לממשלה, בעקבות החקירות נגד ראש הממשלה – קבע בג"ץ כי כמו כל משרת ציבור ודמות ציבורית אחרת, היועמ"ש אינו חסין לביקורת ציבורית, שהיא מותרת ולגיטימית במדינה דמוקרטית. הפגנות אלה אינן מהוות הפעלת לחץ פסול על היועץ  והן מהוות מימוש של הזכות לחופש הביטוי, שהיא בלב זכויות היסוד במדינה דמוקרטית. בית המשפט הדגיש ש"דיני הפגנות" הרגילים אינם תקפים כאן שכן ההפגנות בכיכר גורן אינן בקרבת ביתו של היועץ. בניגוד להפגנות המתקיימות ליד בתיהם של אישי ציבור בהם בד"כ גוברת הזכות לפרטיות.

השופטת אסתר חיות הדגישה, בשם בית המשפט, כי הוא סקר את המצב המשפטי הדומה במדינות אחרות והגיע למסקנה שהסמכות שהחקיקה הישראלית מעניקה למשטרה, לבחון את תוכנה של הפגנה כדי להסיק אם נדרש רישיון כדי לקיימה, היא מרחיקת לחת וקראה למחוקק לתקן את החוק ולהסיר את הסמכות הזו מידי המשטרה. לצד זאת נקבע כי למשטרה יש כלים נוספים בחקיקה כדי להתמודד עם החובה לשמור על הסדר הציבורי ועל ביטחון הציבור, בין היתר בפקודת המשטרה והחוק לבטיחות במקומות ציבוריים – המחייב מתן הודעה מוקדמת למשטרה על כל התאספות שמעל 500 איש.

השופט עוזי פוגלמן הצטרף לדעתה של השופטת חיות, וציין כי שאלת ה"פוליטיות" של ההפגנה נגזרת מנושא הנאומים ולא מזהותם. השופט יורם דנציגר הצטרף לתוצאת פסק הדין, אך לשיטתו יש לפרש בהרחבה את המונח "נאומים בנושא בעל עניין מדיני" כך שסמכותה של המשטרה לדרוש רישיון בהתבסס על תוכן ההפגנה תהיה רחבה, אך יש להבחין בין הסמכות לבין הפעלת הסמכות, והפעלה זו צריכה להיעשות בצמצום ובמקרים נדירים בלבד.

צפו בזכותון למפגינ.ה כדי ללמוד עוד על הזכות להפגין: (לצפיה בכל הפרקים) 

הזכותון המצולם למפגין – חלק א' (לדף הכתבה »)

אתם מתכננים הפגנה, אבל לא יודעים האם יש צורך להוציא רישיון מהמשטרה? מה ההבדל בין עיכוב למעצר? ומה מותר לדרוש ממארגני ההפגנה ומה לא? כל התשובות ב"זכותון המצולם למפגין". הזכותון כולל ארבעה פרקים: פרק א' - רישוי הפגנות, פרק ב' התנהלות ההפגנה, פרק ג' - עיכוב, מעצר וחקירה, פרק ד' - רשויות מקומיות. הפרק הראשון - נותן מענה לשאלות חשובות שעולות בקרב מפגינים ומארגני הפגנות בנושא רישוי הפגנות, כגון: האם כל הפגנה מחויבת ברישיון מהמשטרה? איך מקבלים רישיון להפגנה וממי? איך צריך להתנהג אם שוטר מתקשר אלי ומנסה למנוע את קיום ההפגנה? מה ניתן לעשות במקרה שהמשטרה מאיימת לבטל את ההפגנה מחשש להפרעה לשלום הציבור? לינק לצפייה בכל הפרקים של הזכותון.
הופק ע"י: | עלה ב: 28/01/2013

  כתבות ווידאו שחבל לפספס