ידיעה כתובה |

: העסקה קבלנית פוגענית במוסדות להשכלה גבוהה

חברה נכתב על ידי

יו"ר האופוזיציה בוז'י הרצוג: "העסקה קבלנית זו עבדות מודרנית. המוסדות דורשים להיות בחזית זכויות האדם – עד שזה מגיע לעובדים שלהם. צריך להגיע להסכם קיבוצי, או שנקדם חקיקה."

אמש, ה-19/07/2017, התקיים בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת דיון בנושא העסקה קבלנית פוגענית של עובדות הניקיון במוסדות להשכלה גבוהה. בדיון נכחו פעילי המאבק מהקואליציה להעסקה ישירה, עובדי ועובדות קבלן מכל האוניברסיטאות בארץ, ראשי האוניברסיטאות ונציגי המועצה להשכלה גבוהה.
אורנה עמוס, מייסדת הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, אמרה בדיון: "המאבק הזה מתנהל כבר 10 שנים בכל האוניברסיטאות – 10 שנים נאבקים על העסקה הוגנת במקומות שאמורים ללמד ערכים. כל הזכויות הכלכליות של עובדי הקבלן בתלוש השכר נמצאות בפער אדיר אל מול עובדים מן המניין. אנחנו מדברים על העובדים החלשים ביותר. הקבלנים מתרבים, והעובדות נשארות אותן עובדות – עוברות מקבלן לקבלן. זו לא עבודה זמנית – זו עבודת ליבה כמו כל עבודה אחרת. אם הליבה זה רק מחקר והוראה – אז שגם המזכירה והמנכ"ל יהיה עובד קבלן?! זה טיעון מופרך שאנחנו לא מקבלים אותו. הוא המצאה כדי להוציא אנשים מהסכם העבודה שצריך להיות מאוגד."

מתוך הדיון בכנסת. צילום: עידן אורון אבקסיס.

מרדכי כהן, מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב, אמר בדיון: "אנחנו לא מוכרים עובדות, מוכרים שירות. הסקטור הציבורי יעיל יותר מהפרטי." עוד הוסיף כהן, "יש לי הצעה, בוא אנחנו כולם נוותר על 2.5 אחוז מהשכר שלנו, הסטודנטים יעלו את שכר הלימוד ב- 5%."
דבריו של כהן עוררו סערה בדיון, ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) וח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) התפרצו לאמירותיו, כך הגיב לו יונה: "האנשים האלה שקופים. הם מועסקים ע"י הסקטור הפרטי כביכול, בהפחדות. צריך לעלות מדרגה ולבדוק כיצד כנסת ישראל יכולה להתערב ולהביא לכך שההעסקה תהיה ישירה."
עלי תולת, יו"ר ועד עובדי הנקיון באונ' ת"א, סיפר על מצוקתו האישית: "לפני חודש וחצי עברתי ניתוח קשה בגב. אני צריך להישאר בבית כמה חודשים בלי עבודה. בגלל שעברנו קבלנים, אז התאפסו ימי המחלה. אני לא יודע מה לעשות ואיך לחיות מקצבת הבטחת הכנסה. אני באוניברסיטה 7 שנים, אבל אין לי ימי מחלה."
פאני דלמר, יו"ר ועד עובדות הניקיון באונ' בן גוריון, אמרה: "אני עובדת באוניברסיטה כבר כמעט 30 שנה. אני לא בטוחה בשכר שלי כל חודש, כי עובדי קבלן – הקבלנים פשוט עושים מה שהם רוצים. אני בונה על שכר מינימום של 4300, אבל מקבלת 3800… ואי אפשר להתקיים מזה. אין לנו בטחון בשכר שלנו."
בילי שפירא, סגנית נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה העברית בירושלים, אמרה בתגובה: אני לא יודעת מה היקף המשרה שלה (פאני). מרבית עובדי הנקיון עובדים כ-3 שעות ביום, זה היקף ההעסקה שלהם. אני לא יודעת מה היקף השעות שלה. אני מבינה את המצוקה שלה… אבל אחרי ה-3 שעות האלו היא יכולה לעשות עוד עבודה."

פאני ועלי מובילים מחאה נגד תנאי העסקתם זה מספר חודשים. בחודש מאי נערכה הפגנה מול משרד החינוך בירושלים, הפגנה שבה נכחו פאני ועלי עם עובדות ניקיון נוספות, סטודנטים ומרצים שהגיעו לתמוך במאבק להעסקה ישירה. צפו בהפגנה שהתקיימה אז בה משתפות עובדות הניקיון על תנאי העבודה שלהן: 

סוגרים את הפקולטה למדעי הניצול (לדף הכתבה »)

מאות סטודנטים, מרצים ועובדי קבלן מרחבי הארץ הפגינו מול משרד החינוך בירושלים בדרישה לעצור את ניצול עובדי הנקיון באוניברסיטאות. המטרה היא  לפעול כגוף אחד ולרתום את כלל המאמצים לטובת המעבר להעסקה ישירה של עובדות ועובדי הקבלן באוניברסיטאות. לקריאה נוספת לחצו כאן
הופק ע"י: | עלה ב: 10/05/2017


דוד ברקת, סגן הנשיאה ומנכ"ל אונ' בן גוריון, אמר: "מרבית העובדים עובדים בפחות מחצי משרה. לנהל 250 עובדים ב-35 ו-45 אחוז משרה ותחלופה זה קשה – הרבה יותר נכון ואפשרי מבחינת האונ' לנהל את זה עם אותן החברות." בתגובה לטענות אלה, אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן: "זה ש-75% מהעובדים הם במשרות חלקיות – זו תוצאה והשלכה מיידית של העסקה קבלנית."

מתוך הדיון בכנסת. צילום: עידן אורון אבקסיס.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג (המחנה הציוני) אמר: "העמדה של האונ' מקובעת והגיע הזמן שתשתנה. צריכים לשבת להסכם קיבוצי. אז מה אם בקיץ יש פגרה? ברוב ימות השנה מישהו צריך לנקות – ואתם מצפים שמי שמנקה יהיה סוג של דרג ב'. עבדות מודרנית. מוסדות אקדמיים שדורשים להיות בחזית זכויות האדם – כשזה מגיע לעובדים שלהם זה נעצר. אני חושב שהאוניברסיטאות וגם מי שמממן ומתקצב צריך לקחת את זה בחשבון ולהגיע להסכם קיבוצי שלוקח בחשבון את מאפייני ההעסקה. ואם לא, ננסה ליזום חקיקה.
יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה
, אמר: "מאד ברור שיש מי שרוצה לנצל מוחלשים – שיקבלו כמה שפחות כסף. צריך מאבק גם ברמה הציבורית וגם ברמה של חוקים. אם אין את הכוח באוניברסיטאות עצמן, יש את הכח בכנסת."

  כתבות ווידאו שחבל לפספס