ידיעה כתובה |

: העדר אסלות בתאי עצירים בבית המשפט העליון

חברה נכתב על ידי

בתאי השירותים של אסירים ועצירים בבית המשפט העליון אין אסלות ישיבה לשימוש העצירים, כך התברר בביקור שערך במקום השופט אליקים רובינשטיין. ממצא זה גרר פנייה מטעם האגודה לזכויות האזרח להתקנת אסלות, שכן העדר אסלות, והכורח לכרוע מעל חורים חצובים בבטון, מהווים פגיעה קשה בכבודם של הכלואים, זאת בפרט נוכח ההוד וההדר המאפיינים את המשכן וקיומן של אסלות בכל אגף שירותים אחר בו.

ביקורו של השופט רובינשטיין במתקן נועד לבחון האם נשמרת זכותם של העצירים לפרטיות. הביקור העלה כי מצלמות האבטחה במקום הן הכרח מטעמי בטחון והן אינן מפירות את הזכות לפרטיות ואינן מצלמות איברים מוצנעים בגוף – זאת בשל העובדה שאין אסלות. בכך קבע רובינשטיין כי תם הטיפול בנושא, אך מהחלטתו למדה האגודה לזכויות האזרח על היעדר המצאות האסלות ופנתה אל נציבות בתי הסוהר בבקשה להתקין אסלות, שכן הדבר פוגע בכבוד הכלואים.

בפנייה מצויין כי לא ברור מדוע ההבחנה בין עצירים ואסירים קטינים ונשים, שבתאיהם הותקנו אסלות, לבין גברים בגירים, שמהווים את הרוב המכריע באוכלוסיית העצירים והאסירים המגיעים לבית המשפט העליון. כמו כן מוזכר כי המסע ממתקני הכליאה לבית המשפט העליון מתחיל בשעה מוקדמת, מתבצע בתנאים קשים ולעתים נאלצים האסירים והעצירים לשהות שהות ממושכת באגף הכלואים שבמרתף בית המשפט. בנסיבות אלה ישנה חשיבות לכך שכבודם יישמר.

בשנת 2011 הורתה השופטת נגה אוהד לשירות בתי הסוהר להציב לאלתר שירותים כימיים בכל מתקני הכליאה אשר אין בהן אסלות וכיוון שמתקני הכליאה בבית המשפט העליון נחשבים לבתי סוהר, החוק חל גם עליהם. פניית האגודה נעשתה לבית המשפט העליון כיוון שלמרות שתאי המעצר הינם באחריות שב"ס, הם נמצאים בחצריו של בית המשפט העליון ולכן ראוי שגם הוא יידרש לפתרון הבעיה, גם כדי למנוע מצב בו בית משפט מחוזי נאלץ לדון בעתירת אסיר לגבי תנאי המעצר בבית המשפט העליון.

עוד בנושא שמירה על כבודם של אסירים, אם כי מזווית אחרת, צפו בכתבה "בידיים כבולות"

בידיים כבולות (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

משרד הבריאות והשב"ס גיבשו כבר בשנת 2008, קריטריונים ברורים לכבילת אסירים בבתי חולים. אך מסתבר, שידם של השב"ס על העליונה וגם ידיהם של הרופאים כבולות והנוהל אינו מיושם.
הופק ע"י: | עלה ב: 07/05/2013

  כתבות ווידאו שחבל לפספס