יום ראשון   19-01-2020
עדכון חדשות |

: טכנולוגיה מותאמת לאזרחים ותיקים?

חברה נכתב על ידי

הקידמה הטכנולוגית נמצאת כבר בכל פינה, בכל פרט קטן מחיינו כשפה נוספת שמתפתחת לצד השפה המילולית. הצעירים נולדו לתוך זה, המבוגרים לומדים בהדרגתיות. אך היכן מקומם של קשישים ואזרחים ותיקים?

במרץ 2016 (לפני כשנה) מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, ירון לוינסון, אמר כי "לא ניתן לעצור את הקדמה הטכנולוגית אולם יש לעשות זאת בהדרגה, באיטיות ובמידתיות תוך התחשבות והבנה מקסימלית בצרכנים שמתקשים להשתמש בטכנולוגיה זו כמו גמלאים."
הקידמה הטכנולוגית פשטה גם על הבנקים, בשנים האחרונות פותחו אפליקציות המאפשרות בדיקה מהירה של מצב החשבון וביצוע פעולות בנקאיות נרחבות מהסלולרי עצמו. בעקבות כך, בשנתיים האחרונות נסגרו 77 סניפי בנקים ולמעשה את המודל של לקוח ופקיד החליף המודל של לקוח ומכשיר. השידרוג הטכנולוגי החדש אומנם עונה על ביקוש מסוים, ביקוש של הדור הצעיר לקידמה ופיתוח אך יש כאלו הנשארים מאחור.
בישיבת שדולת הגמלאים בכנסת, נחשף סקר שערך מכון המחקר "גאוטקרטוגרפיה" עבור הסתדרות הגמלאים ונמצא כי 68% מהקשישים לא מתקשרים למערכת הממוחשבת של הבנקים וכמחציתם (48%) הצהירו כי הם זקוקים לשרותי פקידי הבנק.


בהמשך, יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי אמר כי "קשישים רבים לא מסוגלים להסתדר עם "הרובוטים" במכונות האוטומטיות שהחליפו את הפקידים". האזרחים הותיקים שאת מרבית חייהם חיו ללא תודעה הכללה בתוכה קידמה טכנולוגית. הם רגילים לתקשורת מאויישת ומתאימה.

באותה הישיבה דנו בהמשך לנושא הטכנולוגיה בבנקים על חברות התקשורת " הוט" ו"יס" ובניסיונן להפסיק לשלוח מכתבים ממשיים ללקוחות ובמקומם, לעבור לשליחת מכתבים אינטרנטים. ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, סיכם עם מנכ"ל משרד התקשורת כי שתי החברות תמשכנה לשלוח מכתבים משום שרבים מהגמלאים אינם יכולים, כרצון החברות, לקבל הודעות רק דרך האינטרנט. לדברי מזרחי חברות הכבלים לא היו מוזילות תעריפים גם הם היו מעבירות את החשבונות לתשלום דרך האינטרנט והכסף היה נשאר אצל הטייקונים השולטים גם בחברות הסלולר.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס