ידיעה כתובה |

: "רצח זה לא רומנטי"

חברה נכתב על ידי

יום האהבה היהודי, ט"ו באב, מנציח את הטשטוש שבין רומנטיקה לאלימות.   

אחד הסיפורים המוכרים מהתנ"ך הוא "פילגש בגבעה". הסיפור עוסק באיש שבני בנימין רצו לעשות בו מעשי סדום, אך במקומו הופקרה בידיהם הפילגש שלו. הם אנסו אותה והתעללו בה עד מוות.

לאחר המעשה האיש ביתר את גופתה לשנים עשר חלקים. כל חלק נשלח לשבט אחר על מנת שכל השבטים יראו מה עשו בני בנימין ובקריאה למלחמה בשבט בנימין. בני ישראל נשבעו שאף אישה מישראל לא תתחתן עם בן בנימין.

כשהשבט עמד להיכחד, בני ישראל חיפשו פרצה בשבועה. כך בט"ו באב ההוא הותר לבני בנימין לחטוף מבנות שילה המחוללות בכרמים.

זהו יום האהבה שלנו.

והעובדה שהיום הזה נחגג ברחבי הארץ מסבירה תפישות מעוותות רבות לגבי אהבה. על פי הסיפור, ביתור גופתה של האישה לא נעשה כחלק מההתעללות בה. ה"רעים", בני בנימין, אנסו אותה למוות, ובני ישראל ה"טובים" יצאו למלחמה נגדם במחאה על האונס.

אבל גופה של האישה הזו היה מכשיר וכלי בידיהם של כל אחד מהצדדים בסיפור שלנו, ה"רעים" וגם ה"טובים". בני בנימין השתמשו בגופה באלימות כדי להשיג סיפוק מיני ובני ישראל למען מטרות רעיוניות. היום אנחנו יכולות ויכולים לדעת שביתור הגופה היה עוד שלב באלימות ובאכזריות של הסיפור, אך אז, זו הייתה קריאה "לגיטימית" למלחמה. אולי בני ישראל אפילו ראו בזה משהו הרואי, במלחמה למען "כבודה" של אותה אישה שנאנסה. אולי הם ראו משהו רומנטי באותו איש מוכה יגון שרצה להפיץ את הבשורה על רצח פילגשו על ידי כך שביתר אותה. הוא "יצא למלחמה למענה".

גם היום, הקומדיה הרומנטית הקלאסית מציגה את המלחמה של הגבר למען האישה שהוא אוהב. הוא ילחם על מנת שהיא תאהב אותו חזרה, לא משנה כמה פעמים היא אמרה לו, לא. הוא ירוץ אחרי המטוס או המכונית, הוא יתפרץ לחתונה שלה.

הוא "ייצא למלחמה למענה".

מחוות של רכושנות מצד גברים נתפשות כרומנטיות. אם הוא מקנא בך סימן שהוא אוהב אותך. מהסרטים והספרים שילדות נחשפות אליהם, הן לומדות לרצות שהגבר "ילחם כי להשיג אותן". התנהגות שבמקרים אחרים הייתה נתפשת כאלימה, נראית מרגשת כי היא "מגיעה מאהבה".

כך אנחנו משמרים יום יום את הטשטוש הזה בין אלימות לרומנטיקה. אך אלימות היא לא רומנטית, זו לא אהבה.

אהבה היא לא רכושנות אובססיבית. פרחים ולבבות לא נמצאים על אותו הרצף כמו סכינים ודם ורצח. הביטוי "רצח על רקע רומנטי" הוא חלק ממציאות חברתית שממקמת אהבה ואלימות על אותה סקאלה ומנציחה אלימות כלפי נשים.

ביום שישי האחרון הגיעה לשיאה המחאה "רצח זה לא רומנטי" שיזמו קבוצת נשים. לקראת ט"ו באב, נשים הצטלמו עם הכיתוב "רצח זה לא רומנטי". ביום שישי, 19.08.16, ט"ו באב, התקיים מיצג בנושא.

מתוך המיצג המחאתי "רצח זה לא רומנטי"

מתוך המיצג המחאתי "רצח זה לא רומנטי"

  כתבות ווידאו שחבל לפספס