ידיעה כתובה |

: העולם בעקבות השמש – מעבר לאנרגיה סולארית

סביבה נכתב על ידי

ד"ר יונתן אייקנבאום מגרינפיס ישראל מדבר על למה צריך לפתח את השימוש באנרגיה סולארית לעומת הדרך בה מיוצר רוב החשמל כיום, ומסביר על החסמים הבירוקרטיים שמשאירים את ישראל מאחור בנושא הזה לעומת שאר העולם.

רוב החשמל שמופק כיום מגיע משריפת נפט, פחמים ומגז, כלומר שכמעט כל החשמל מגיע ממקורות של מאובנים. מלבד העובדה שכל אלה הינם חומרים בעלי "מלאי מוגבל" שעומד להיגמר ולכן גם מחירו עולה בהתאם, בתהליכי השריפה שלהם משתחררים לאטמוספרה גזים הגורמים להגברת אפקט החממה וההתחממות הגלובלית ומדענים סבורים שתוביל לעלייה של עד כ-5 מעלות במאה הקרובה. כמו כן ישנם גם נזקים אקולוגים נוספים שנגרמים כתוצאה מזה כמו זיהום אוויר או גשם חומצי.

אך ישנן גם דרכים אחרות להפיק אנרגיה חשמלית. אנרגיה מתחדשת היא שיטת הפקת אנרגיה דרך תהליכים טבעיים (כגון: אור השמש, רוח ומים) שאינם מתכלים כתוצאה מהעברת האנרגיה הקיימת בהם. אנרגיה סולארית שהיא שיטת הפקת האנרגיה המשמעותית ביותר מבחינת תפוקה בין האנרגיות המתחדשות, מתייחסת לשיטת הפקת אנרגיה חשמלית בעזרת קרני השמש. היא מתבצעת ע"י מתקנים שנראים כמעיין לוחות הנמצאים במקומות הנגישים לשמש, והם ממירים את האנרגיה האלקטרומגנטית שמגיעה מן השמש לאנרגיה חשמלית. יש האומרים שקרינת השמש המגיעה לכדור הארץ בשעה, יכולה להספיק לכל התצרוכת השנתית של כל האנושות, ומלבד היותה אנרגיה נקיה שאיננה פוגעת בסביבה, גם המשמעויות הכלכליות הנובעות מכך הן גדולות מאוד.

ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיין לאנרגיה סולארית של גרינפיס ישראל מספר לנו בראיון שמדינות רבות כבר הולכות לכיוון של הגדלת תצרוכת החשמל שלהן משיטות של אנרגיה סולארית, אך ישראל בינתיים קצת נשארת מאחור בתחום הזה כשרק 2% מתפוקת החשמל שלה מופק בעזרת אנרגיה מתחדשת. עיקר הבעיה היא בתפישה המיושנת של משרד האנרגיה, שמתבססת על הריכוזיות והמוחשיות של שריפת הפחם והגז, ולכן זאת השיטה המועדפת עליהם. כמו כן ישנם גם "חסמים בירוקרטיים" המסבכים את כניסת הפקת האנרגיה הסולארית לשוק הפרטי ובכך מונעים מאדם להניח מתקן להפקת אנרגיה סולארית על גג ביתו בשביל להפיק חשמל לעצמו. החסמים הבירוקרטיים הללו כוללים פתיחת תיק במס הכנסה, גביית תשלום ארנונה נוספת במקרים מסויימים ותהליכים ארוכים.

העולם בעקבות השמש (לדף הכתבה »)

ד"ר יונתן אייקנבאום מגרינפיס ישראל מדבר על למה צריך לפתח את השימוש באנרגיה סולארית לעומת הדרך בה מיוצר רוב החשמל כיום, ומסביר על החסמים הבירוקרטיים שמשאירים את ישראל מאחור בנושא הזה לעומת שאר העולם.
הופק ע"י: | עלה ב: 20/06/2016

במצב האופטימלי התהליך הזה צריך להיות קצר ונגיש בהרבה מהמצב היום, דבר שיאפשר כמות גדולה של "גגות סולארים" שיהוו אספקה טובה, זולה ונקיה של אנרגיה חשמלית לציבור ושינוי המצב הקיים בו רק בודדים משתמשים באנרגיה הסולארית בארץ.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס