ידיעה כתובה |

: דורשים מהליכוד ומכולנו שינוי בשיטת המצ'ינג

חברה נכתב על ידי

מטה המאבק לשוויון בתקציבי הרווחה: הפערים בין רשויות חזקות לחלשות עצומים. "דורשים מהליכוד וכולנו לממש את הסעיף בהסכם הקואליציוני הקובע שינוי בשיטת המצ'ינג".

"בישראל קיימים במשך עשרות שנים פערים עצומים בהוצאה הממוצעת לתושב בתחום הרווחה. שיטת מימון שירותי הרווחה (שיטת המצ'ינג), מבוססת על העברה תקציבית מותנית של הממשלה בהשלמה תקציבית של הרשות המקומית, גם אם היא רשות מעוטת הכנסה. על אף שגורמים רבים התריעו שוב ושוב על היות שיטת המצ'ינג שיטת מימון המשמרת ומגדילה את אי השוויון בחברה, לא נעשה עד היום שינוי משמעותי בנושא." כך העידו בסוף השבוע נציגי ארגונים חברתיים, ארגוני סטודנטים, ראשי ערים ועובדים סוציאליים בכנס חירום שנערך בבי"ס לעבודה סוציאלית בתל אביב במהלכו הוכרז על הקמת מטה מאבק לצמצום הפערים בחלוקת תקציבי רווחה.

את הפגיעה ברשויות החלשות מסביר גם איתי חוטר, סמנכ"ל כלכלה במרכז לשלטון מקומי, "הרשות החלשה נדרשת לתת יותר מהחזקה בגלל המרכיבים הסוציו-אקונומיים, אך האבסורד הוא כי בגלל שיטת המצ'ינג החלק בו היא נדרשת להשתתף גדול יותר ובכך היא נפגעת מאד".שיטת מימון שירותי הרווחה בישראל מבוססת על תפיסה ארכאית ונוקשה ולפיה הרשות המקומית היא האחראית המרכזית לאספקת שירותי הרווחה לתושביה וכי אספקה שירותים אלה, תלויה קשר הדוק וישיר ליכולת התקציבית שלה. מכאן יוצא כי שיטת החישוב של משרד הרווחה מחלקת את העוגה באופן לא שוויוני באשר רשות חזקה מקבלת יותר מאשר רשות מעוטת הכנסה.

רוב הרשויות המקומיות החלשות מבחינה סוציו-אקונומית הן הרשויות הערביות והחרדיות ולדברי ראש עריית ירוחם, מיכאל ביטון, "מי שמתנגד לשינוי התקצוב מחזיק תפיסות נגד ערבים וחרדים". אליו הצטרף גם מחמוד עאסי, ראש המועצה המקומית כפר ברא שאמר כי "והרשות שלי- ככה הגורל שלה, אין לה אזור תעשיה, אין לה אחזקה עצמית, היא נשענת על מענקי איזון. מציעים לי תכנית שעולה חמש מאות אלף שקל שיכולה לעשות שינוי משמעותי. אין לי אפשרות לגייס מאה אלף שקל כדי להביא את התכנית הזאת…למשל אני צריך עכשיו ארבע מאות אלף כדי להעמיד מסגרת לנוער בסיכון. אני לא יכול להקים אותה כי אין לי את התקציב הבסיסי לתת. זה ילדים שמסתובבים ברחוב, שנושרים מבית ספר, הם צריכים את העזרה הזאת התמיכה, אחרת הם הולכים לאיבוד."  גם מאיר רובנשטיין, ראש עיריית ביתר עלית, ויו"ר פורום הרשויות החרדיות מתאר וויתורים קשים וכואבים שהרשות נאלצה לעשות בעקבות שיטת מימון זו "יש כאן נזק ממשי בשנת 2014-15 של כמעט 6 משרות בעיר חיונית ונדרשות… שלא נדבר על מסגרות שיקום ומועדוני קשישים."

בנוסף לביקורת הנוקבת על הגזענות החבויה בהתנגדות לשינוי התקצוב, הסביר ביטון כי לתפיסתו רק שביתה תביא לשינוי אמיתי, "אם נפגש פה עוד שנה – נכשלנו, אם נבעיר את המדינה על אי שוויון בחינוך וברווחה – התקדמנו. הדרך היא לצאת למאבק של התחלה שווה, אנחנו רוצים שותפות עם העובדות הסוציאליים בשטח ושותפות עם הסטודנטים והסטודנטיות. אנחנו רוצים 10 רשויות מקומיות אמיצות שישביתו את הלימודים ושירותי הרווחה ב-1 בספטמבר. לא רוצים להציע הצעות חוק בלי סיכוי. אם זו השיטה – אנחנו נדפוק את השיטה".

ec78bb60-dda5-4857-881f-4ffa290c2dbe

נציגני הארגונים החברתיים והרשויות במהלך הכנס.

עתליה רגב, סטודנטית לעבודה סוציאלית ויו"ר ארגון הסטודנטים עוסי"ם שינוי אמרה כי "פעמים רבות רשויות באשכולות הסוציו- אקונומיים הנמוכים, נאלצות לוותר על שירותים הכרחיים לרווחתם של תושבי העיר: על תקנים של עובדות סוציאלית, מעונות יום, על הוצאות חוץ ביתיות, על מרכז יום לאזרחים הוותיקים. שיטה זו מונעת הקמה או פיתוח של תכניות ארוכות טווח, דווקא עבור האוכלוסיות שהכי זקוקות להן- נערות ונערים במצוקה, ילדים בסיכון, אנשים עם מוגבלויות, קורבנות סחר בבני אדם, אימהות חד הוריות, דרי רחוב ובכלל עבור משפחות במצבי מצוקה.

במהלך הכנס נשמעה לראשונה קריאה מטעם מטה המאבק לאי השוויון בשירותי הרווחה, לשותפות רחבת היקף על מנת לשנות את שיטת התקצוב לרשויות מועטות הכנסה. המטה, בו שותפים ראשי רשויות מקומיות, ארגוני החברה האזרחית יפעל בהובלת הקליניקה לשינוי מדיניות של בי"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב ובשיתוף עמותת "ידיד" ועמותת עו"סים שינוי ,עמותה בפריסה ארצית של סטודנטים לעבודה סוציאלית הפועלים לשיפור מדיניות הרווחה בישראל. המטה יפעל כשותף במאבק לתקצוב דיפרנציאלי בחינוך, וכחלק מחזון לחברה צודקת ושוויונית במדינת ישראל.

בנוסף לכן, נציגי מטה המאבק קראו לשרי האוצר והרווחה לשים סוף ל"עוול היסטורי", כך לדבריהם, וליישם את סעיף 52 להסכם הקואליציוני, אשר נחתם בין סיעת הליכוד לסיעת כולנו ולפיו "הממשלה תבחן שינוי קריטריונים לחלוקת תקציבי חינוך ורווחה על ידי מעבר לשיטת מצ'ינג דיפרנציאלית במגמה לחזק את הרשויות המקומיות החלשות".

  כתבות ווידאו שחבל לפספס