ידיעה כתובה |

: מזון לתינוקות: מותרות?

חברה נכתב על ידי

סטודנטים ומרצים קוראים לשרה נתניהו לפנות לשר הכלכלה על מנת שיתקיים פיקוח על מחירי המזון לתינוקות.

יוקר מוצרי המזון לתינוקות, זו בעיה שסטודנטים מהקליניקה לשינוי מדיניות בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב מנסים לפתור בחודשים האחרונים. כעת הם פונים לשרה נתניהו על מנת שתפעל בנושא ותביא להחזרת הפיקוח על תחליפי מזון התינוקות הנמכרים בישראל במחירים גבוהים במיוחד.

בשנת 2001 הוסר הפיקוח הממשלתי על מחיר תחליפי המזון לתינוקות. מאז פעם בכמה זמן עולים דיונים לגבי המחיר הגבוה של מוצר בסיסי זה והצעות לקידום מדיניות שתהפוך אותו זמין לכל אדם הזקוק לו. ביוני 2015, הוגשה על ידי חבר הכנסת ירון מזוז הצעת חוק להחיל פיקוח על תחליפי מזון לתינוקות, כך שהמחיר המרבי יקבע בצו על ידי השרים.

תחליפי מזון לתינוקות לא מאפשרים רק הזנה, יש להם גם תפקיד חברתי. הם מאפשרים לנשים לבחור האם להניק ואף עוזרים לנשים לפתח קריירה בעולם העבודה וההשכלה.

הסטודנטים, אושרי בראל, למא שווהאנה, מרים מראענה ועדיה ליברמן, מציינים בפני נתניהו כי ישנם יותר מחצי מיליון פעוטות עד גיל שלוש שתחליפי מזון התינוקות משמשים עבורם מקור תזונה עיקרי ולעיתים אף בלעדי. "אסור שעלות חודשית של מזון תינוקות תהיה 500 ש"ח", אומרים פעילים בתחום.

"אסור שעלות חודשית של מזון תינוקות תהיה 500 ש"ח", למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה.

"אסור שעלות חודשית של מזון תינוקות תהיה 500 ש"ח", למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה.

לטענת עמותת "ידיד", שמשתפת פעולה עם הסטודנטים, יותר מ-90% משוק תחליפי המזון לתינוקות מוחזק בידיהן של שתי יצרניות/משווקות בלבד, "מטרנה" ו"סימילאק". השוק מאופיין בריכוזיות גבוהה והתחרות בו זניחה ואינה אפקטיבית כפתרון להורדת מחירים. מחיריו הגבוהים של המוצר לסוגיו השונים מהווים כשל שוק.

"בדיקה שעשינו", כותבים הסטודנטים החתומים על המכתב יחד עם ד"ר ליה לוין ורן מלמד, סמנכ"ל עמותת "ידיד", המנהלים את הקליניקה, "מראה כי כשל השוק, אינו במחיר הסופי לצרכן, שכן רשתות השיווק מוכרות את המוצר במחירים קרובים מאוד למחיר הסיטונאי שבו רוכשות אותו, ולעיתים קרובות אף מוכרות במחירי הפסד. הכשל הוא במחירים אותם נאלצות רשתות השיווק לשלם ליצרנים/משווקים. התוצאה: הורים רבים נאלצים להיות לקוחות שבויים, להיכנע לתכתיבי השוק ולשלם עבור תרכובות מזון לתינוקות סכום העולה על 500 שקלים לחודש."

  כתבות ווידאו שחבל לפספס