ידיעה כתובה |

: עתירה ומחאה נגד איסור הכנסת מזון לחולות

חברה נכתב על ידי

בעקבות דיון בעתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם לבג"ץ נגד האיסור על הכנסת מוצרי מזון למתקן "חולות"- השופטים הקציבו למדינה חודש לצורך הצעת פתרונות.

לאחרונה (17/03/16) התקיים דיון בעתירה שהגישו המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם לבג"ץ, נגד האיסור על הכנסת מוצרי מזון למתקן "חולות". העתירה הוגשה בקיץ שעבר, בתקופה בה האיסור הפך לבעייתי במיוחד עבור מבקשי המקלט המוחזקים במתקן עקב צום הרמאדן.

בדיון התייחס עורך הדין עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח לכך שבדברי ההסבר לחקיקת במסגרתה הוקם המתקן, צוין שהאיסור על הכנסת פריטים מסוימים נועד לחפצים מסוכנים כמו נשק או אלות, ולא הוזכרה התייחסות למזון. בנוסף, השופטים הזכירו לנציגי המדינה שבעבר הם חזרו וטענו בפניהם שמדובר במתקן שהייה אזרחי, עליו לא אמורות לחול הנורמות של שב"ס, ובמקרה זה דווקא מחילים על "חולות" את מה שנהוג ביתר בתי הסוהר. השופטים העירו עוד כי מתחם דוכני המזון המאולתר שהוקם מסביב למתקן הוא תוצאה של מדיניות זו.

לבסוף השופטים ציינו שהם שוקלים להציע צו על תנאי, ובתגובה המדינה ביקשה פרק זמן על מנת לשקול ולהציע פתרונות משלה. ביהמ"ש קבע כי על המדינה להגיש הצעות אלו עד ה-20 באפריל, כשהודגש שהמועד הקשיח נקבע נוכח העובדה שחודש הרמאדן יתחיל השנה בתחילת יוני.

10556315_1765536050346248_3039156911562393200_n

מתחם המסעדות מחוץ לחולות- לפני ואחרי ההריסה

בנוסף לדיון, התארגנו מספר פעילות למחאה כנגד הריסת "מתחם המסעדות" המאולתר מחוץ לחולות שהתרחשה לאחרונה. הפעילות מסבירות כי למתחם המסעדות הייתה חשיבות חברתית עבור מבקשי המקלט הכלואים החולות שהיא גדולה בהרבה מחשיבות המזון שהיה במתחם, "מבקשי המקלט הכלואים בחולות מתמודדים עם תנאים קשים במתקן: מזון בלתי ראוי למאכל, תנאי מזג אוויר קיצוניים, שגרה של חוסר מעש בהעדר מסגרת חינוכית או אפשרות לעבוד, ועוד. זו לא טעות, זו מדיניות – המטרה היא לשבור את רוחם על מנת שיכנעו ויסכימו לחזור "מרצון" אל הסכנה. אל מול כל אלו הפגינו הכלואים יוזמה ותושיה, והקימו לעצמם שוק ומתחם מסעדות מחוץ למתקן הכליאה. במתחם יכלו הכלואים לבשל או לקנות לעצמם ארוחה מזינה, לשבת עם חברים בסככות, מוגנים מהרוח, מהחול, ומהשמש, לשחק ביליארד או קלפים, ולהנות ממוזיקה ומשיחה נעימה".

מאז הריסת המתחם מספרות הפעילות כי "הרוחות במתקן עכורות מאוד" ושמצב הרוח של הכלואים במקום ירוד. על מנת לעזור ולזרוע לפחות מעט תקווה במקום המורכב הזה, מתכוונות הפעילות להגיע לביקור במתחם ולנסות לבנות מקום שיאפשר מעט הווי חברתי לכלואים במקום.

  • צפו: סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון ארגנו משחק כדורגל משותף בין מבקשי מקלט שכלואים במתקן "חולות" לבין סטודנטים מבאר שבע וצעירים נוספים מהעיר:

מונדיאל חולות (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון ארגנו משחק כדורגל משותף בין מבקשי מקלט שכלואים במתקן "חולות" לבין סטודנטים מבאר שבע וצעירים נוספים מהעיר. המשחק אורגן בניסיון לנפץ סטריאוטיפים, לשבור שגרה ולהכיר מקרוב, אבל גם הצליח לספק כמה שעות של נחת ותקווה לאלו ששוהים במשך חודשים ארוכים במתקן המבודד.
הופק ע"י: | עלה ב: 18/01/2016

  כתבות ווידאו שחבל לפספס