יום ראשון   09-08-2020
עדכון חדשות |

: "בטלו את פסילת הספר 'גדר חיה'!"

חברה נכתב על ידי

בעקבות החלטתו של משרד החינוך להוציא מתוכנית הלימודים את הספר "גדר חיה" שמספר על רומן בין יהודיה לפלסטיני הוגשה פנייה ביום חמישי (31.12.15) למשנה ליועץ המשפטי לממשלה וליו"ר המועצה הפדגוגית במשרד החינוך בדרישה לבטל את החלטתה.

במכתב שדרש לבטל את ההחלטה לפסול את הספר "גדר חיה" של דורית רביניאן מתכנית הלימודים לבגרות מורחבת בספרות כתבה האגודה לזכויות האזח בישראל: "פסילת הספר, מונעת משיקולים בלתי ענייניים ואנטי חינוכיים; סותרת את מטרות החינוך הממלכתי; מטילה צנזורה פוליטית על ספרות ואמנות תוך התערבות בוטה בשיקוליה המקצועיים של הוועדה; מפגינה זלזול ניכר ביכולתם של מורים ותלמידים לדון בשאלות מורכבות ושנויות במחלוקת, ומשדרת מסר בעייתי ביותר כלפי יוצרים, אנשי חינוך ותלמידים.
gader haya

המכתב התייחס לאיסור על הכללת הספר בתכנית הלימודים בשל החשש שיעודד יחסים רומנטיים בין צעירים יהודים וערבים ויוביל להתבוללות: "לשיקולים אלה המונחים על ידי תפיסת עולם מסוימת מאוד, לפיה אהבה, מין וחיים משותפים בין ערבים ויהודים הם פסולים, אין כל קשר לשיקולים מקצועיים וחינוכיים שעומדים בבסיס הבחירה בתכנית הלימודים בספרות". הוסבר כי מדובר בבני השכבות הבוגרות, נערים ונערות המתמודדים יום יום עם הקונפליקט היהודי-פלסטיני, עם גיוס לצבא, עם סיורים לחברון, עם מסעות משרד החינוך לאושוויץ, שמציגים מציאות מורכבת ביותר אף היא; והוספנו שהפסילה מתווספת ליוזמות צנזורה על תכנים ויצירות אמנות, פרי העת האחרונה והשלטון הנוכחי, כדוגמת עריכתו המגמתית של ספר לימוד האזרחות, פסילת ההצגה "הזמן המקביל" מרפרטואר ההצגות לנוער של משרד החינוך, ויוזמת שרת התרבות לשלול תמיכה ציבורית מסינמטק תל אביב, אשר הקרין את פסטיבל סרטי הנכבה. "מדיניות זו פוגעת עמוקות בחירות המחשבה לא רק של תלמידי תיכון אלא של החברה כולה. פעם אחר פעם עובר מסר שלטוני ממשטר, לפיו קיימים תכנים ראויים ולגיטימיים ותכנים שאינם כאלה. מסר ולפיו יש מציאות מקובלת (שבה יהודים וערבים אינם מתאהבים והנכבה התאיידה) וישנה מציאות פסולה. מסר לפיו, יש אמת אחת ואין שום זכות קיום לכל השונה, המורכב, השנוי במחלוקת ומעורר הדיון."

במכתבה טענה האגודה כי פסילת "גדר חיה" שולחת מסר מצנן, מאיים אפילו,  כלפי מורים ויוצרים: "לראשונים שלא יעזו לעסוק בנושאים קונפליקטואליים בכתות, ולאחרונים שלא לעסוק בנושאים שנויים במחלוקת ביצירתם, אם ברצונם להיכנס לקאנון האמנותי של משרד החינוך, עליו מתחנכים דורות אחר דורות של תלמידים. בכך יש פגיעה קשה בחופש הביטוי האמנותי. ואחרי הכל, ספרה של רביניאן הינו רומן, יצירה ספרותית, ייצוג של החיים ולא החיים עצמם, דבר שדומה כי נשכח בלהט הפולמוס שהתעורר בעקבות פסילת הספר".

  כתבות ווידאו שחבל לפספס