ידיעה כתובה |

: איראן, סיפור אהבה

מדינה נכתב על ידי

רבים מראשי המפלגות בישראל התייחסו להסכם הגרעין בעמודי הפייסבוק ועשו זאת כל כך מהר, כך שניתן לחשוד שהתגובות היו מוכנות עוד לפני החתימה על ההסכם עצמו.
דרך ארוכה עברה מאז זכייתו של ברק אובמה במרוץ לנשיאות בשנת 2009, הודות לשימושו המתוחכם ברשתות החברתיות השונות, ועד היום. כבר אז, לפני 6 שנים, התהדרו המפלגות שלקחו חלק במערכת הבחירות לכנסת ה-18 באמצעים כגון אתרי אינטרנט, סרטוני וידאו ומשאלי גולשים ברשת, אך הנוכחות המקוונת של הפוליטיקאים הייתה מתוכננת ומלוטשת, מגובה באין ספור יועצי תקשורת ויחסי ציבור, וללא זכר של ממש לאנשים שהתמודדו בפועל על קולות הבוחרים. כיום המצב שונה בהרבה, וחלק גדול ממנהיגי המפלגות בישראל (אם לא כולם) מתחזקים עמוד פייסבוק פעיל ומקפידים לעדכן את הגולשים העוקבים אחריהם בדעותיהם האישיות בנוגע לסוגיות שונות.
במקרה של ה-14 ביולי, שעות ספורות בלבד הפרידו בין פרסום ההודעה על חתימת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, לבין הופעת דעותיהם של הפוליטיקאים בנושא בעמודי הפייסבוק שלהם. למעשה, חלק גדול מהכותבים חלקו עם הגולשים הצהרות נחרצות על דעתם, לעיתים בניסוח דמגוגי להדהים, עוד לפני פרסום הנוסח המלא של ההסכם באתר משרד החוץ הרוסי, בסביבות שעת הצהריים (שעון ישראל). ראש המקטרגים המוקדמים היה כמובן רה"מ, בנימין נתניהו, שמיהר לציין כי "אפשר לקבוע כבר עכשיו שההסכם הזה הוא טעות היסטורית לעולם".

iran-bibi

 

יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, הצהיר כבר ב-11 בבוקר: "חשבנו שההסכם יהיה רע, הוא גרוע אפילו יותר. זה יום רע ליהודים, זה יום רע לישראל, זה יום שחור לעולם". שר החינוך נפתלי בנט, בפוסט עטור כוכביות, כתב כי "היום הזה ייזכר כיום שחור בתולדות העולם החופשי" וח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר "ישראל ביתנו", המשיך את קו המחשבה המונוכרומטי הזה, כבר ב-10 וחצי בבוקר, בהצהרה "מעל ההסכם הזה מתנוסס דגל שחור והוא ייזכר בהיסטוריה כיום שחור לעולם החופשי כולו".

iran-lapidiran-benetiran-liberman

אל מול שורת האמירות הללו, שהיו החלטיות, ובינאריות להפליא (רוצה לאמר שחור ולבן, אבל רק שחור היה שם. ועל ההשלכות הגזעניות של השימוש בצבע השחור כמטאפורה לכל דבר רע נדון בפעם אחרת), בעיקר לאור העובדה שההסכם המלא אפילו לא פורסם עדיין, בולטים במיוחד דבריהם של שני חברי כנסת וראשי מפלגות: יצחק בוז'י הרצוג וזהבה גלאון. התייחסותם לנושא הייתה אינפורמטיבית ומקיפה בהרבה, לקחה בחשבון היבטים שונים של הסוגיה ויותר מכך, נמנעה מהצהרות דמגוגיות מיותרות. הרצוג כתב, בשעה 12 בצהריים, "אנו נדרשים לנהוג ולהתבטא בתבונה, בקור רוח, באיפוק ובשיקול דעת עד שנלמד ביסודיות את כל פרטי ההסכם והשלכותיו על ישראל, המזרח התיכון והעולם כולו ". קצת אחריו הזכירה גם גלאון, "לפני התגובה האוטומטית להסכם המעצמות עם איראן, כולנו צריכים לקחת נשימה ארוכה, לפנות זמן ולקרוא ולהבין את פרטי ההסכם המפורט".

iran-galon iran-buji
ולסיום, חשוב לציין גם את ראשי המפלגות שנמנעו לחלוטין מהתייחסות לנושא: משה כחלון, איימן עודה, יעקב ליצמן ואריה דרעי. האם גם הם העדיפו להתעמק ראשית כל בנוסח ההסכם, או שאולי הם פשוט שכחו את "החיים עצמם"?

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס