ידיעה כתובה |

: לא התקבל לעבודה בשל היותו ערבי – ופוצה

חברה נכתב על ידי

ביום 6.7.15 קיבל בית הדין האזורי לעבודה בת"א בראשות השופטת קרן כהן את תביעתו של עומרי קיס נגד קפה על הים בע"מ, מרשת בתי הקפה "קפה קפה", לפיה לא התקבל לעבוד כמלצר בסניף אך בשל היותו ממוצא ערבי. בגין אפלייתו נפסק לזכותו פיצוי של 30,000 ₪.

התובע הגיע אל סניף בית הקפה וביקש להתקבל לעבודה כמלצר ואף התקבל להתלמדות. לקראת סוף המשמרת שאל מנהל המשמרת את התובע למוצאו. התובע השיב כי הוא ערבי. בתגובה ענה לו מנהל המשמרת כי המסעדה כשרה, ולכן אינו יכול להעסיק את התובע כמלצר, אך הוא הציע לו לעבוד במסעדה סמוכה.

cafe cafe

השופטת קרן כהן מציינת בפסק הדין, כי אף שמדובר בתובע סידרתי, אשר מגיש תביעות רבות בגין אפלייתו על רקע היותו ערבי, אין בכך כדי להכשיל את התובע וליצור אפליה אם היא אינה קיימת.

עמדתה של נציבות השוויון, אשר הצטרפה להליך במעמד של ידיד בית הדין, שולבה בחלקה בפסק הדין. בעמדתה הציגה הנציבות את חומרת והיקף תופעת האפליה על רקע לאום, בעיקר בשלב הקבלה לעבודה. עוד ציינה הנציבה האזורית, כי מדובר בתופעה חברתית פסולה, המנוגדת לחוק, שעל החברה כמו גם על רשויות האכיפה לפעול למיגורה.

מדובר בפסק דין מאוד חשוב עקרונית ומעשית. למרות שהתופעה החמורה של אפליית האוכלוסייה הערבית קיימת בשוק העבודה היא אינה זוכה לביטוי מספק בפסיקות בית הדין לעבודה. מכאן חשיבותו הרבה של פס"ד שמעביר מסר ברור לעובדים/ות המופלים, לפיו דלתות בית הדין לעבודה פתוחות בפני כל אחד ואחת מהם/ן. בית הדין פסק לטובת התובע סך של 30,000₪ בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה והוצאות משפט בסך 5,000 ש"ח.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס