ידיעה כתובה |

: "כחלון בונה מונופול בתכנון"

חברה נכתב על ידי ,

היום, יום שני ה- 13.07, תתקיים הצבעה במליאת הכנסת בנושא העברת הסמכויות של ועדות התכנון אל משרד האוצר. ארגון מגמה ירוקה יקיים הפגנה שקוראת לכחלון שלא להפוך את ועדות התכנון והבנייה למונופול, בכך לפגוע בהליך קבלת ההחלטות הדמוקרטי בתכנון.
מור גלבוע, מנכ"ל "מגמה ירוקה": "מונופול התכנון של כחלון הולך וצובר תאוצה, עוד ועוד סמכויות מתנקזות אצל בן אדם אחד שישפיע על העתיד של כולנו. אנחנו מאמינים שהדיקטטורה בתכנון מבית מדרשו של משה כחלון היא לא הפתרון שאנחנו מבקשים למשבר הדיור.
העברת מנהל תכנון למשרד האוצר עם כל המשתמע מכך מרחיקות אותנו מהחזון לחזק את הערים ואת אפשרויות הדיור בהם תוך הגנה על השטחים הפתוחים ושמירה על עקרונות של תכנון אחראי ובר קימא שייהיה כלכלי וכדאי לכולנו ויטיב בצורה המקסימלית עם החיים של כולנו כאן. כחלון חוסך מעצמו כאבי ראש ומדלג על כל הליך בירוקרטי בזמן שהציבור משלם על כך מחיר בלי לדעת והולך כעיוור לעבר הלא נודע. אני יודע והציבור כולו צריך לדעת שאם כנסת ישראל תאשר את העברת הסמכויות של ועדות התכנון למשה כחלון תהיה פה תעשיית נדל"ן ענפה שתשרת את השכבות הגבוהות באוכולוסיה שימשיכו להסתכל עלינו ממגדלי היוקרה בעוד אנחנו נשאר עם התקווה הלא ממומשת לדיור בר השגה. אני קורא לכל מי שרואה לנגד עיניו מציאות אחרת ורוצה שדירה לא תישאר בגדר חלום רחוק להצטרף אלינו למאבק נגד הדיקטטוריה התכנונית של משה כחלון ובעד עתיד טוב יותר לכולנו.

צילום: מגמה ירוקה

צילום: מגמה ירוקה

בנוסף, היום עולות לדיון אחרון בקבינט הדיור תכניות הבנייה במצפה נפתוח, שנפסלו בעבר בועדה לתכנון ולבניה. התוכניות מוחזרות שוב לשולחן הדיונים דרך הותמ"ל, ועדה שבסמכותה לעקוף את ועדות התכנון ולאשר את הבנייה, למרות שהאזור נמצא בתהליכים מתקדמים של הכרזה כשמורת טבע. הבנייה מאיימת על עדר הצבאים הגדול באזור ירושלים – כחמישים פרטים.
ממגמה ירוקה נמסר כי החשש המרכזי הוא שלוועדות התכנון והבנייה המוחלשות לא תהיה ברירה אלא לאשר את תוכניות שיוכתבו מגבוה, ללא שיקול דעת מקצועי אמיתי. למהלך מתנגדים אנשי מקצוע (הפורום לדמוקרטיה בתכנון), ראשי עיריות וראשי מועצות אזוריות. נציג המועצות האזוריות, עמיר ריטוב, אמר בתגובה למהלך: "אני במועצה שלי לא הייתי נותן לגזבר לעמוד בראש הוועדה המקומית". אריק לייבוביץ, מנהל תחום התכנון במשרד הכלכלה, אמר כי "אין מקום להעביר סמכויות לאוצר. לא שמענו מהאוצר מילה על איכות הסביבה העירונית. האוצר לא מתאים להוביל את מערכת התכנון"

ניקול בכר, רכזת תא "מגמה ירוקה" בירושלים, בתגובה למהלך העברת הסמכויות:
"מערכות התכנון צריכות להיות עצמאיות, מקצועיות ודמוקרטיות על מנת שיוכלו לקבל החלטות מושכלות שנקיות מאינטרסים פוליטיים. כחלון עושה מספר מהלכים אגרסיביים שמטרתם לסרס את ההליך התכנוני המקצועי, ולשים את עצמו בתור הריבון היחיד שמחליט איפה בונים ואיפה לא. אם ניתן לו לסיים את התהליך הזה, הוא גם יוכל להחליט לבנות בשמורות טבע, בלי להניד עפעף".

בנוסף ל"מגמה ירוקה", גם החברה להגנת הטבע יצאו בקמפיין בתגובה לנושא:
החברה להגנת הטבע יצאה אף היא בקמפיין ציבורי נגד המהלך של שר האוצר, הכולל כ-20 ארגוני סביבה, חברה וארגונים מקצועיים מתחום התכנון. לפי החברה להגנת הטבע, משמעות התיקון היא העברת כל הסמכויות הקשורות בתחום התכנון למשרד האוצר, ובעצם הכפפתן לאינטרסים כלכליים בלבד.

kahlon1

החברה להגנת הטבע קוראת לציבור להפעיל לחץ על שר האוצר כחלון ועל ח"כים נוספים, על מנת שיצביעו נגד "השתלטות האינטרס הכלכלי על מערכת התכנון" ולמען "שמירת האינטרס הציבורי הרחב – של פיתוח הדואג גם לעתיד ולאיכות החיים". לשליחת מייל והפעלת לחץ על הח"כים – ליחצו כאן.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס