ידיעה כתובה |

: "אנחנו אנשים, לא מספרים"

חברה נכתב על ידי

"אל תקבלו פונים אם אתם עמוסים" אמרה צפרא דוויק יו"ר איגוד העו"סים לעובדים הסוציאליים שהתלוננו על כך שממוצע התיקים לעו"ס בתחום המשפחה עומד כיום על מעל ל-100 תיקים, בכנס שנערך ביום שני (11.5) באוניברסיטת תל אביב, בנושא העומסים בשירותי הרווחה . 

הועדה האחרונה שדנה בנושא היא ועדת המלחמה בעוני (אלאלוף) משנת 2014 שהמליצה לקבוע רף מקסימלי של 50-60 תיקים. לצורך השוואה הציגה יו"ר איגוד העו"ס בכנס את המצב בבריטניה שם מדובר על ממוצע של 33 תיקים לעו"ס ובארה"ב שם הממוצע הוא על 17 תיקים מידי חודש. אלו שהגיעו ל-40 תיקים דיווחו כי העומס פוגע בתפקודם.

panel

באדיבות עו"סים שינוי. צילום: עתליה רגב.

 

גיא הרמתי, רפרנט רווחה באגף התקציבים הסביר בכנס שהעלאת התקנים היא רק חלק מעניין מורכב הרבה יותר: כפי שחלק מהעובדים הסוציאליים היושבים כאן הוסמכו על ידיי המדינה לקבוע האם להוציא ילד מביתו, כך אנחנו במשרד האוצר הוסמכנו להחליט במשפטי שלמה על ענייני תקציב. צריך לשם כך לראות את התמונה הכוללת". עם זאת הוא לא חסך ביקורת גם ממשרדי הממשלה: "יעילות אינה מילה גסה, אך היא סובלת מחוסר ייצוג בכל משרדי הממשלה". עוד דיברה בכנס מנהלת תחום הרפורמה במחלקות לשירותים חברתיים, ד"ר דיצה מורלי שגיב: תכנית הרפורמה לא מכחישה שיש בעיה של עומס. הרפורמה מנסה להתמודד עם העניין בצורה מערכתית. אולי גם אנחנו צריכים לעשות שיעורי בית ולשנות תפיסות. צריך חוק שיגדיר סל שירותי רווחה. המהלך הראשון שצריך הוא חקיקת חוק כזה.

את העובדות הסוציאליות בשטח יצגה בכנס עו"ס המשפחה נעמה הרשקוביץ שהסבירה כיצד היא מתמודדת עם מעל 200 תיקים: בטח אתם לא מבינים "איך מישהי שעובדת 4 ימים בשבוע יכולה לטפל בכל כך הרבה אנשים?". התשובה היא "אני לא יכולה!" הרבה פעמים אני לא מצליחה לטפל. אנשים מבקשים עזרה בביגוד לחורף ואני מגיעה לזה בקיץ. לגבי הטענות שהעומס אינו הבעיה העיקרית הסבירה: אני לא מסכימה, כמו שאי אפשר להגיד למורה בכיתה "לא משנה כמה ילדים יש לך. אם תפעלי לפי המודל הנכון תוכלי ללמד גם כיתה של 100 ילדים".

בחברה הערבית המצב לעיתים גרוע אף יותר. כך עולה מדבריו של יו"ר פורום מנהלי מחלקות החברה הערבית, עו"ס אמיל סמעאן: ברשויות הערביות 60% מהילדים מתחת לקו העוני. לפי סמעאן רוב הרשויות הערביות הגיעו למצוקה כלכלית ומונה להן חשב מלווה, תודות לשיטת המצ'ינג הן אינן יכולות להשיג כעת שום מימון לטובת רווחה.

בעקבות הנתונים הקשים הצביעה יו"ר איגוד העו"ס, צפרא דוויק, על חובתם של העובדים הסוציאליים שלא להסכים לעבוד תחת עומס גדול מידי: "הבעיה שלנו היא שאנחנו לא יודעים להגיד לא. אני קוראת לעובדים סוציאליים – תגידו לא כאשר נותנים לכם לטפל ביותר ממה שאתם יכולים! כשנשאלה לגביי עובדים סוציאליים שחוששים למקום עבודתם הבהירה צפרא שאלו יקבלו גיבוי מהאיגוד.

tzafra

באדיבות עו"סים שינוי. צילום: עתליה רגב.

 

יו"רית עו"סים שינוי, נטלי רכבי , פנתה ישירות לקובעי המדיניות: "אנו יוצאים בקריאה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר הנכנס, משה כחלון, ושר הרווחה המיועד, להעביר תקציב המצמצם באופן משמעותי את מספר המשפחות הנמצאות בטיפולו של עו"ס משפחה אחד ולהעלות בהתאם מספר התקנים לעו"ס בשירותי הרווחה". מיטל כהן, מטופלת רווחה, העידה על המצוקות האישיות של משפחתה ועל הצורך בליווי אינטנסיבי: אני רואה את העומס האדיר על עובדת הרווחה. כבר חצי שנה לא קיבלתי מהעובדת הסוציאלית שלי טלפון" כהן פנתה לנציג משרד האוצר בכנס "אנחנו אנשים, לא מספרים".

נציגי עו"סים שינוי ביקשו מבאי הכנס להצטרף לפניה לממשלה באמצעות חתימה על עצומה המופנת לקהל הרחב.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס