ידיעה כתובה |

: נתניהו הורה להרוס את בתי המחבלים

מדינה נכתב על ידי

הוראתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להרוס את בתי משפחותיהם של הפלסטינים שביצעו את הפיגועים האחרונים מהווה פגיעה בחפים מפשע. זוהי ענישה קולקטיבית, שאינה חוקית ואינה מוסרית.

מערכת הביטחון הודיעה על כוונתה להרוס או לאטום שישה בתים: ארבעה מהם במזרח ירושלים, אחד בעיר חברון ואחד במחנה הפליטים עסכר במחוז שכם:

דירת אשתו וחמשת ילדיו הקטנים של איבראהים עכארי בבניין בן שלוש קומות בשועפאט
דירת אמו של מוחמד ג'עאביס בקומה השנייה בבניין בן שתי קומות בגבל מוכבר
דירת הוריו של מועתז חג'אזי בקומה הראשונה של בניין באבו תור, שם חיים ההורים עם אחיו ואחותו.
דירת אשתו ושני ילדיו הקטנים של מאהר השלמון בקומה הרביעית בבניין בן חמש קומות בחברון
בית הוריו של נור א-דין אבו חאשיה במחנה הפליטים עסכר ליד שכם שבו גרים ההורים עם חמישה מילדיהם, אחד מהם קטין.

מאז כיבוש השטחים הרסו כוחות הביטחון מאות בתים כאמצעי להענשת בני משפחה של פלסטינים שפגעו בישראלים או שנחשדו בכך. כתוצאה ממדיניות זו אלפי אנשים נותרו חסרי בית, על אף שהם עצמם לא נאשמו בכל עבירה.

לפני כעשר שנים קבעה ועדה צבאית בראשות האלוף שני כי יעילותה של הריסת בתים כאמצעי למניעת פיגועים מוטלת בספק, וקיימות אף אינדיקציות שהיא לעיתים אף מעודדת אותם, והיא נמצאת "על סף החוק". שר הביטחון דאז, שאול מופז, הורה לקבל את המלצות הוועדה ומאז 2005 מערכת הביטחון כמעט שלא השתמשה באמצעי זה.

הקריאה האוטומטית לשימוש באמצעי זה לאחר פיגועים אינה מתמודדת עם מסקנות הוועדה ונראה כי היא נועדה בעיקר לצרכים תקשורתיים ולעשיית רווח פוליטי.

מדיניות הריסת הבתים לשם ענישה היא פסולה מן היסוד, בלי קשר לשאלת יעילותה; היא מענישה אנשים על מעשיהם של אחרים, בניגוד לכל אמת מידה מוסרית. בצלם קורא לרשויות להימנע מהריסת הבתים.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס