ידיעה כתובה |

: מחשבים מסלול מחדש- חיפוש אזרחי אחר החטופים

חברה נכתב על ידי

יוזמת חיפושים אזרחית משותפת ישראלית-פלסטינית נרקמת בימים אלה. למרות הפערים- חטופים מצד אחד, וחיפושים אינטנסיביים ופולשניים, כולל ריקון בארות מי השתייה באזור חברון בשיא הקיץ, יוזמי הפרויקט מדמיינים שורת מתנדבים מכל מגזרים והדתות לחיפושים משותפים למען הנערים.

עם התבהרות התמונה לגבי מידת הצלחתו המבצעית של מבצע "שובו אחים" להשבת הנערים החטופים, מתארגנת יוזמה אזרחית משותפת ישראלית-פלסטינית, לחיפוש אחר החטופים ברחבי דרום הר חברון תחת הכותרת- "אזרחים למען השבת הבנים החטופים" והפסוק- "ותמכת באחיך בטרם ייפול". שלא כמו מבצע "שובו אחים" שמטרתו חיסול חשבונות פוליטי, הפעם מדובר ביוזמה שמטרתה שותפות אזרחית הומניטרית לחיפוש אחר החטופים או רמזים להימצאם.

משה צליק, אחד משלושת יוזמי החיפושים, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו 'קול קורא להתנדב למען הצלת הבנים החטופים' וזו לשון ההודעה: 'ביום שני 30.06.2014 אנו אזרחים אוהבי ישראל מתחילים בחיפושים באזור החטיפה בחברון וכל זאת באישור גורמי הביטחון'. אך ככל הנראה היוזמה נדחית מס' ימים מסיבות אדמיניסטרטיביות.

שלושת יוזמי פרויקט החיפושים האזרחי הם יואל מרשק, לשעבר קצין המשימות הראשי של התנועה הקיבוצית, משה צליק ופעיל השלום בומה ענבר, שיצאו בסוף השבוע האחרון לשטח בדרום הר חברון כדי לראות לאיפה מביאים את האנשים, לחטיבת יהודה וגם לביקור אצל משפחת הנער גלעד שער אחד משלושת החטופים.

בומה ענבר, אב שכול, פעיל שלום ואחד מיוזמי החיפושים, מספר: "בשבת  האחרונה ביקרנו אצל המשפחה בטלמון, לא רציתי להגיד את זה למשפחה, כל משפחה מגיבה אחרת, המשפחות האלה מהציונות הדתית הריאלית, זה חבר'ה טובים, הילדים שלהם משרתים בצבא, אבל הם מה לעשות- מתנחלים ואנשי ארץ ישראל השלמה. אבל החינוך טוב. לא רציתי להגיד לאימא אבל זה עמד לי על קצה הלשון- גברת, את ישנה, את עוד כמה זמן תביני מה קורה אתך, ואת תהיה מוכנה למסור את כל טלמון כדי שיחזירו לך את הבנים שלך, ואני אסכים אתך בעניין הזה".

בומה מאמין שהדרך הנכונה לפעולה כרגע היא שונה- "אני כל הזמן אומר- עזבו אתכם מכל השטויות האלה: לנסוע לדבר עם אובמה, לז'נבה או לאיפה שנסעו לדבר, או העצרת אתמול בערב בכיכר רבין לסולידריות של העם, עם ישראל איתי או לא איתי. אני אומר כל הזמן, חבר'ה עזבו אתכם מהשטויות, לא מחפשים את הילדים. זה שצה"ל מראה תמונות עם הכלבים ועם הצוללנים ועם 3000 חיילים בסך הכל שמחפשים את השלושה ילדים מסכנים האלה, שלא יספרו סיפורים הם עסוקים בלרסק את החמאס, בגלל זה נוח להם לחפש רק בחברון".

בומה היה גם מעורב במגעים מול החמאס לשחרורו של גלעד שליט. "אותו דבר חוויתי גם עם נעם שליט בזמנו, איך שהגענו אמרנו למשפחה שזה כמו המקרה של גלעד שליט וישר קפצו עלינו ההורים וכולם, גם נציגי הצבא שיושבים שם כל הזמן- 'לא, לא, לא, חס וחלילה'! חוששים שמא זה יגיע למקום של לחץ לשחרור אסירים, הם הולכים על קצות האצבעות כדי לא להרגיז אף אחד, הם גם אנשים ששונים ממני, להם יש את האמונה, אז אולי יותר קל להם".

לאחר הביקור אצל המשפחה נגשו שלושת היוזמים לפגישה אצל מפקד חטיבת יהודה, "ישבנו עם קצין אג"ם ועם המח"ט של חטיבת יהודה (אוגדת איו"ש) ולאחר כמה שעות קבלנו הודעה מהעוזר של אלוף פיקוד המרכז שמסר לנו שהרמטכ"ל ואלוף הפיקוד מברכים על היוזמה שלנו ושנקבל את התמיכה והעזרה מהחטיבה. אבל עדיין ישנם מגבלות על מספר המשתתפים המקסימלי ועוד עניינים לא פתורים".

כרגע הם עסוקים בגיוס משאבים להסעות, אוכל, מים, סידורי לינה ואבטחה. ולגבי הצפי למתנדבים שיענו לאתגר אומר ענבר- "המכינות הצבאיות כרגע בחופשה אבל הם יגיעו בהמוניהם, הבעיה שהשמאל לא יגיע, התל אביבים לא יצאו בשעה שמונה מארלוזרוב לחיפושים בחום הקשה של דרום הר חברון, והחברה של נוער הגבעות ישר יקפצו על החיפושים ויגיעו בהמוניהם, אבל אנחנו לא מעוניינים בשום חיכוך עם האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית, שספגה חיפושים סבבי חיפושים אינטנסיביים בזמן האחרון. בעיני רוחי אני רואה שורה של אנשים סורקים שטח- שטח, הופכים כל אבן, גם פלסטינים, גם אנשי שמאל, גם אנשי ימין, גם חובשי כיפות, גם נוער הגבעות- וכולם מחפשים את הילדים האלה".

חזרנו אל בורות המים

כאמור בחיפושים צפויים לקחת חלק גם כמה פעילי שלום פלסטינים מהאזור, "אני מחובר גם לכמה בדואים באזור וכולם אמרו לנו- 'כן, זה כמו אחים שלנו (החטופים, ע.ד), ונורא כואב לנו ואנחנו נבוא לחפש אותם אתכם, אין שום בעיה, זה כמו הבנים שלנו'. לא כולם בעד החטיפה הזאת". בעבר בומה ענבר דאג לפיתוח יישובים פלסטינים רבים באזור בסלילת דרכי עפר, הקמת חדרי מחשבים, כדורגל וכו'. מהשיחות עם הפלסטינים הם הבינו את הבעייתיות שעלולה למנוע שיתוף פעולה עם ישראלים, "הלכנו לדבר גם עם החברים הפלסטינים בשביל שיתוף פעולה וזה לא פשוט הדבר הזה. זה מאוד רגיש. אנחנו מדברים על פעולה אזרחית לא פעולה צבאית, אנחנו מדברים על זה שלא יהיה לנו שום מגע עם האזרחים הפלסטינים, אז החלטנו יחד עם החברים הפלסטינים לערוך חיפושים בשטחים לא מאוכלסים, וגם העניין של בורות המים מאוד רגיש אצל הפלסטינים, זה כמו הבית שלהם, יש בעל בית לבור מים, אתה לא יכול פשוט לפתוח אותו. מה הצבא עשה, הם הוריקו את כל בורות המים, שפכו אותם החוצה, כדי לראות אם יש מישהו בפנים או לא. אתה יודע מה קורה שם בשטח? אתה עובר את תרקומיא שם יש תנועה, אבל מצד שמאל יש את הכפר עידנא, אין יוצא ואין בא, עוצר כללי מאז החטיפה, מעל שבועיים! איפה הם הולכים לעבוד? איך הם מתפרנסים? ואיזו נוכחות של השב"כ, יא ווארדי, גם הצבא לא זז בלי השב"כ".

אז מה יועילו החיפושים האזרחיים איפה שצה"ל נכשל? ענבר: "אני מאמין בסריקות ועוד סריקות, וזה לא קל, אני מכיר את השטח, זה כמעט חסר סיכוי. מחט בערימת שחט. אני לא ידוע אם נמצא אותם, או נמצא רמזים, אני לא נכנס לכל העניין הזה של- 'כן חיים, לא חיים', אנחנו גם לא עושים את זה לסולידריות, אלא במקום להפגין סולידריות ולחבק את המשפחות וכולנו איתם וכו'".

יש לציין כי ישנה יוזמה אזרחית נוספת מטעם החוג למשימות לאומיות ותנועתיות ע"ש אמרי רון שהקים בסופ"ש האחרון כח משימה לחיפוש אחר החטופים באוזר סוסיא, אום דרג' שבדרום הר חברון גם הוא.

גלעד שליט. האם ההיסטוריה חוזרת?

גלעד שליט. האם ההיסטוריה חוזרת?

פעיל השלום בומה ענבר- "החלום שלי לראות טור מחפשים משותף לישראלים, פלסטינים, חובשי כיפות, נוער הגבעות ושמאלנים".

פעיל השלום בומה ענבר- "החלום שלי לראות טור מחפשים משותף לישראלים, פלסטינים, חובשי כיפות, נוער הגבעות ושמאלנים".

 

העצרת למען שחרור החטופים אמש בתל אביב

העצרת למען שחרור החטופים אמש בתל אביב

  כתבות ווידאו שחבל לפספס