ידיעה כתובה |

: יום ירושלים 2014 בירושלים המזרחית

חברה נכתב על ידי

לקראת יום ירושלים, האגודה לזכויות האזרח מפרסמת את מסמך "עובדות ונתונים" השנתי, הסוקר את מצבה של למעלה משליש מאוכלוסיית העיר – תושביה הפלסטינים של ירושלים המזרחית.השנה, הופנה הזרקור אל ההפקרה של השכונות הירושלמיות שמעבר לחומת ההפרדה.

בחודשים האחרונים נחשף מצבן הקשה של שכונות ירושלים המזרחית שהופרדו מהעיר על ידי חומת ההפרדה. למעלה מ- 100,000 תושבים בשכונות אלה, הנמצאות בתוך שטחה המוניציפאלי של ירושלים, אינם מקבלים שירותים מינימליים – כמעט ללא בתי ספר, ללא מגרשי משחקים מוסדרים, ללא תאורת רחוב, והתשתיות מוזנחות. גם המשטרה אינה נוכחת, והתושבים מתלוננים על עלייה בהיקף הפשיעה, כולל מקרי שוד ורצח. במרץ 2014 נפסק זרם המים בעשרות אלפי בתים שמעבר לחומה.

השכונות שמעבר לחומה. צילום: מארק גריי

השכונות שמעבר לחומה. צילום: מארק גריי

הנתונים חושפים תמונה של עוני, מצוקה והזנחה: 75.3% מתושבי ירושלים המזרחית חיים מתחת לקו העוני ו- 82.2% מהילדים באזור זה. למרות זאת, מספרן של לשכות הרווחה בעיר נמוך משמעותית ביחס לגודלה של האוכלוסייה הנזקקת: לעומת 18 לשכות רווחה במערב העיר, במזרח פועלות רק 5. עובדת סוציאלית במערב העיר מטפלת בממוצע ב-90 תיקים, לעומת 120 תיקים במזרח. כ- 90% מהקטינים הנזקקים לטיפול נפשי אינם מקבלים אותו.

מצב התשתיות בירושלים המזרחית בכי רע: אישורי הבנייה ניתנים בצמצום, ובכל השכונות יש מחסור במבני ציבור כגון בתי ספר, גני ילדים, טיפות חלב, סניפי דואר, מגרשי משחקים וכיו"ב.

השכונות שמעבר לחומה. צילום: מארק גריי

השכונות שמעבר לחומה. צילום: מארק גריי

 

לדברי רונית סלע, מנהלת פרויקט זכויות האדם בירושלים המזרחית, "בשבוע של יום ירושלים ראוי לראות את התמונה המלאה: כבר 47 שנה למעלה משליש מתושבי העיר מתמודדים עם מציאות יומיומית של מצוקה, הזנחה ואלימות. ההפקרה האיומה שנוצרה בשנים האחרונות בשכונות הירושלמיות שמעבר לחומה מהווה אות קלון נוסף למדיניות הישראלית בירושלים".

השכונות שמעבר לחומה. צילום: מארק גריי

השכונות שמעבר לחומה. צילום: מארק גריי

לצפייה בסרט הקצר החדש "3 בתים" המתעד את החיים בשכונות הנשכחות.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס