דעה על סדר היום |

מדריך לאזרח: בית המשפט הפלילי הבינלאומי

מדינה

הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל פרסם השבוע את ה"מדריך לאזרח: בית המשפט הפלילי הבינלאומי". מדריך שמטרתו להתמודד עם החששות וההיסטריה שממשלת ישראל מכניסה לדיון הציבורי, שעדיין לא מתקיים, בנושא בית הדין הפלילי הבינ"ל.

מבט מקיף על בית המשפט הפלילי הבינלאומי מגלה דבר אחר מה"פיגוע הדיפלומטי" שמתואר על ידי דוברי ממשלת ישראל ורבים בתקשורת הישראלית. רבים מהם מסתירים ואולי לא מודעים לכך שממשלת ישראל הייתה מהתומכות הגדולות והרציניות של החזון להקים בית משפט פלילי בינלאומי קבוע שישפוט יחידים ולא מדינות. אולם, בעשורים האחרונים, עמדת הממשלה כלפי בית המשפט השתנתה ועברה להתנגדות לסמכותו. לפי הצהרות הממשלה, הדבר קרה בשל סכנת הפוליטיזציה של בית המשפט.

אהרון ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, קרא להצטרפות לבית המשפט וכך גם עשה מאמר המערכת של עיתון "הארץ" (ינואר 2010). בעקבות שדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית באו"ם למדינה משקיפה, נראה שיוכלו הפלסטינים להצטרף לארגונים בינלאומיים כולל בית המשפט הפלילי הבינלאומי. השאלה שנותרה פתוחה היא אם אכן יצטרפו הפלסטינים, מה תעשה ישראל. סמכות של בית המשפט יכולה להיווצר על ידי הסכמה של אחת הממשלות (הישראלית או הפלסטינית) – ועשויות להיות לה השלכות מרחיקות לכת.

בית משפט פלילי בינלאומי יוכל, לדוגמא, לשפוט חיילי וקציני צה"ל על עבירות שנעשו בשטחים הכבושים, דבר שלא מתאפשר כרגע, מכיוון שלישראל מותר לשפוט רק על עבירות שנעשו בשטחה הטריטוריאלי.

עוד על הנושא, בדיון של עו"ד מיכאל ספרד, פרופ' ירון אזרחי ודר' ישי מנוחין ביום עיוון של "יש גבול" על תום עידן החסינות וחשיפתם של חיילי וקציני צה"ל לתביעות משפטיות על מעשיהם בשטחים הכבושים.

תום עידן החסינות (לדף הכתבה »)

יום עיון של תנועת יש גבול. עו"ד מיכאל ספרד, פרופ' ירון אזרחי ודר' ישי מנוחין משוחחים על תום עידן החסינות וחשיפתם של חיילי וקציני צה"ל לתביעות משפטיות על מעשיהם בשטחים הכבושים.
הופק ע"י: | עלה ב: 24/01/2006

internationalcourt

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס