דעה על סדר היום |

ביטול הטבת המס לתושבי ערד

חברה נכתב על ידי

העיר ערד הוקמה כעיירת פיתוח מתוכננת בשנת 1962. מיקומה של העיר המבודדת הוליד אופי קהילתי מיוחד ובמשך שנים רבות נהנו תושביה מחיים בקהילה תומכת. צמיחתה הדמוגרפית היא התוצאה מהגעתם של עולים רבים מבריה"מ לשעבר ומאתיופיה, עד אשר הוכרזה כעיר, בשנת 1995. מאז ומעולם הייתה ערד ידועה כעיר אידיאלית עבור חולי אסתמה עקב האקלים המדברי היבש בה, סיבה אשר הובילה להגעתן של משפחות רבות והתיישבותן בערד. אך, עם השנים הוקמו בה מבני תעשייה שהובילה לזיהום האוויר הנקי שאפיין את העיר. קיומו של שדה בריר כ-5 ק"מ מערבית לעיר, שהקידוחים למציאת פוספטים בו מולידים פיצוצים מבוקרים גורם אף הוא לזיהום האוויר בה. בשנים האחרונות החלו להתיישב בה חסידים רבים ושינוי את צביונה של העיר בצורה משמעותית. וכך, במקום להתפתח ולהפוך מקום נעים יותר עבור תושביה, ההידרדרות של העיר הולידה הגירה שלילית. כמו כן, התושבים החדשים שכבר בוחרים להתיישב בערד שייכים למגזר החרדי ומגדילים את גירעון העירייה שכבר קיים מאחר ואלו לא משתכרים, וכך, נטל נוסף נופל על כתפיהם של התושבים הוותיקים, מייסדי העיר.

פסל של תומרקין בערד. צילום: מיכאל יעקובסון

פסל של תומרקין בערד. צילום: מיכאל יעקובסון

חוסר ההיצע התעסוקתי הוא פרמטר נוסף המעיב על קיומה של ערד. מקומות עבודה מועטים בעיר ועל כן תושביה המעוניינים באיכות החיים שיש לעיר להציע נאלצים לנסוע לעבודתם בים המלח, באר שבע, קריית גת ועוד. הנחמה שהייתה לתושביה הנאמנים של העיר הייתה הטבת המס המגיעה לתושבי העיר וממנה נהנו התושבים בשנים האחרונות. באם שכנותיה הגיאוגרפיות של ערד, דימונה וירוחם, זוכות להטבת מס על סך 19%, מה היא הסיבה לביטולה של הנחת המס בערד? במה היא שונה? כפי שניתן לראות, מאבק הטבת המס נמשך כבר כ-16 שנים
אין דרך יפה או נעימה לומר זאת: מצבה של ערד בכי רע. ביטול הנחת המס ב-22/02/14 יוביל להידרדרות נוספת של העיר והמשך המגורים בעיר בעיני הוותיקים, אפילו הנאמנים לה ביותר, עומד בסימן שאלה שהולך וגדל בכל יום שעובר גם מבלי שתבוטל הנחת המס. ביטול הנחת המס יאיץ את גסיסתה הקיימת כבר כיום של ערד, ואולי יוביל להמתת חסד של העיר, כך שתהפוך לבית שמש שניה.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס