דעה על סדר היום |

יוזמות מדיה ותקשורת עצמאית

חברה נכתב על ידי

אנשים רבים מעידים כי מכשיר הטלוויזיה סולק מביתם, אך יחד עם זאת הם מעידים, כי הם דווקא צרכני תקשורת. בלוגים, פייסבוק, ומגוון אתרים מצליחים למלא את הווקום שהתקשורת המרכזית מותירה. ההבנה כי המציאות בתאגידי התקשורת מסוקרת רק באופן חלקי, שהמסך מלא במציאות מדומה, שהבידורי והמרגש השתלטו על מסרים מורכבים, ושהמידע רווי בתוכן שיווקי ופרסומות – כבר אינה נחלתם של בודדים או אקטיביסטים.

במקביל, יוזמות מדיה עצמאיות, עולות וצצות מידי שבוע לרשת. חלקן אולי דועך תוך זמן קצר, אך חלקן תופס תאוצה ומושרש היטב ברשת. רשימה חלקית של יוזמות כאלו ניתן לראות בתחתית אתר "הטלוויזיה החברתית". לעיתים מדובר באתר של פעילים שמיצר תוכן אלטרנטיבי, לפעמים מדובר בז'אנר מסוים שהתקשורת המרכזית מדירה, ולא פעם מדובר במרחב להבעת דעות ועמדות שהתקשורת המרכזית (והשלטון) פחות חפצה בו.

התקשורת המרכזית מצידה, אף מספרת לנו על היוזמות הללו, כל עוד הן בשלב הבוסרי והלא מאיים על ההגמוניה. כך היה אתמול במגזין עם אושרת קוטלר (ערוץ 10), שם סקרו את היוזמה של שחקנים מפורסמים (בחלקם), שעוקפים את המנגנון הטלוויזיוני המסואב ויוצרים ומעלים סדרות של תכניות בידוריות בהפקה עצמאית לרשת. היוזמה אף נקראת בשם יומרני: http://www.bimkom.tv/

יוזמות מדיה אחרות מכונות גופי תקשורת עצמאיים, כאלו שמתיימרים להיות אלטרנטיבה או השלמה למה שמסוקר בתקשורת המרכזית ואף להציע סדר יום אחר. גם כאן, ישנן יוזמות רבות, לא פעם מי שעומד מאחוריהן הם דווקא – עיתונאים. הנה רשימה קצרה: "הירקון 70" שמאחוריו ניצבת בראנז'ה של אנשי תקשורת ומפורסמים, "המקום הכי חם בגיהנום" ביוזמת העיתונאית עינת פישביין ואנשי תקשורת נוספים,"מגפון" – יוזמה של אנשי תקשורת להקמת אתר חדשות עצמאי, המגזין 972 הלועזי שמאחוריו עיתונאים,ובגרסתו המתוכננת לעברית בהובלתם של העיתונאים נועם שיזף וחגי מטר.

גופי תקשורת עצמאיים צריכים עם הזמן להיבחן בפרמטרים רבים ביניהם: היכולת לקיים את עצמם כלכלית ולהתבסס על צוות שכיר ולא רק על מתנדבים, היכולת לעסוק בביקורת על המערכות השלטוניות, ועל גופי התקשורת המרכזיים ואף לצאת נגדם (על כן מעורבות של אנשי תקשורת לא פעם יכולה לסרס זאת), היכולת להעלות תכנים בתדירות גבוהה ולהיות אקטואליים ורלוונטיים, וכמובן – יכולת לפעול באופן אוטונומי תוך הקפדה על מקורות מימון המשמרים עצמאות, ללא פרסומות ותוכן שיווקי.

אין ספק שאתגרי הניהול והמימון הם האתגרים המשמעותיים של כל יוזמה כזו. גם אנחנו בטלוויזיה החברתית, מאותגרים בכך זה 8 שנים. בימים אלו, אנו מזמינים את צרכני התקשורת לקחת חלק במימון שדרוג האתר שלנו כחלק מקמפיין שיצמיח את הטלוויזיה החברתית להיות אתר חדשות שמכיל עדכונים כתובים ולא רק ווידיאו, שהוא תוכן יקר ואיטי להפקה.

עשרות כבר החלו בימים האחרונים להשתתף  – אל תפספסו את ההזדמנות לקחת, גם אתם, חלק ביוזמה.

 

אהוד שם טוב, הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס