ידיעה כתובה |

: פנייה לציבור הערבי לא תפגע בכחול-לבן

חברה נכתב על ידי

מחקר חדש שמפרסמת היום (חמישי, 28.9) עמותת 'יוזמות אברהם', מראה כי פנייה של מפלגות המרכז-שמאל לציבור הערבי, לא פוגעת בהן אלקטורלית בקרב הציבור היהודי.

הסקר נערך  בתאריכים 15-20/8/2019 על ידי מרכז 'אקורד' בראשות פרופ' עירן הלפרין, באמצעות חברת הסקרים iPanel, והוא הקיף 707 משיבים יהודים ישראלים, שהצביעו בבחירות האחרונות למפלגות כחול לבן, הליכוד, מרצ, העבודה, כולנו, וישראל ביתנו.

בשלב הראשון נשאלו המשתתפים בסקר למי הצביעו בבחירות האחרונות (אפריל 2019). לאחר מכן, הם נחשפו למודעה שפורסמה כביכול בעיתון בשפה הערבית, ובה פונה ראש מפלגת כחול לבן, בני גנץ, לציבור הערבי עם ארבעה מסרים שונים. המסר הראשון הוא מסר בקרה שנוגע לטיפול בבעיות שמטרידות את החברה הישראלית בכללותה, המסר השני נוגע לצמצום פערים וטיפול בבעיות המעסיקות את החברה הערבית, המסר השלישי נוגע לשוויון מלא ומיגור הגזענות והרביעי בנושא שיתוף פוליטי מלא וייצוג שוויוני של המיעוט הערבי בישראל כחלק מהממשלה. לאחר שהוצגו בפניהם המסרים, נשאלו משתתפי הסקר למי בכוונתם להצביע בבחירות, ונעשתה השוואה בין תשובתם להצבעתם בבחירות האחרונות.

מהמחקר עולה כי סוג המסר אליו נחשפו הנשאלים לא פגע במידת התמיכה במפלגת המרכז-שמאל, ובאחד המסרים אפילו הייתה עליה קלה בתמיכה. במסר ה"בקרה" (כלומר, עצם הפנייה לציבור הערבי) נרשמה ירידה קלה ביותר (של כ-5%) בכוונה להצביע למפלגת כחול-לבן, התואמת את הירידה המוכרת מהסקרים השונים בתמיכה בה. במסרים האחרים לא נרשמה ירידה משמעותית נוספת (5% במסר על שותפות פוליטית, 7% במסר על צמצום פערים). במסר הקורא לשוויון מלא ומיגור הגזענות, אף נרשמה עליה בתמיכה במרכז-שמאל בציבור היהודי (11%). זאת, ככל הנראה, משום שמסר זה נתפס כנובע מתוך מניע ערכי יותר, ומעלה את התפיסה החיובית של ראש המפלגה בדגש על אמינות, מוסריות, כנות ונאמנות.

אמנון בארי-סוליציאנו וד"ר ת'אבת אבו-ראס, מנכ"לים שותפים של עמותת יוזמות אברהם, אמרו בעקבות ממצאי הסקר: "המחקר מראה כי החשש מאיבוד תמיכה מקרב מצביעים יהודיים בשל פניה לציבור הערבי הוא חשש מדומיין שאין לו בסיס. יש כאן הזדמנות היסטורית, הוכח שגם הציבור היהודי לא נרתע משותפות פוליטית ושוויון מלא. פנייה לציבור הערבי תחזק את ההשתתפות של הציבור הערבי באירוע השיא של הדמוקרטיה, וזה אינטרס מובהק של כולנו."

 

מחזק סקרים קודמים

ממצאי הסקר מצטרפים לסקר קודם של יוזמות אברהם, שבוצע בשיתוף עם עמותת 'סיכוי' ומרכז אקורד. לפי סקר זה, הגורם מספר אחת שיעודד הצבעה בקרב ערבים, הוא מסרים ברורים מצד מנהיגים במרכז-שמאל, שיפעלו לשוויון, צמצום פערים ושותפות פוליטית. 30.7% מהנשאלים הצביעו בסקר זה על מחויבות של המפלגות הציוניות לפעול בנושאים החשובים להם, כגורם שיגביר את המוטיבציה שלהם להצביע. 25% הצהירו כי הסיכוי שיצאו להצביע יגבר, אם המפגלות הציוניות יחרטו על דגלן את נושא השוויון. כמעט 20% אמרו כי אם מפלגות השמאל-מרכז יושיטו יד לשיתוף פעולה עם הערבים, זה יגרום להם להצביע.

כלומר בעוד שמסרים של צמצום פערים, שוויון ושותפות פוליטית כלפי הערבים יחזקו את האמון של המצביעים הערבים ואת אחוזי ההצבעה שלהם, הם לא יפגעו בתמיכת הציבור היהודי במפלגות המרכז-שמאל.

המחקר הוא חלק ממהלך רחב של העמותה, הבודק את עמדות הציבור הערבי כלפי נושאים בוערים בתקופת הבחירות, במקביל לבדיקה של עמדות הציבור היהודי בנושאים אלה. בשלב הבא ייבחנו מסרים דומים מטעם מפלגות ימין.

 

  כתבות ווידאו שחבל לפספס