ידיעה כתובה |

: מהגרות שורדות אלימות במשפחה, והמדינה שותקת

חברה נכתב על ידי

דוח מחקר חדש חושף כיצד מוביל דפוס הפעולה של רשויות האוכלוסין וההגירה לגירוש שורדות אלימות במשפחה, במקרים רבים עם ילדיהן בעלי האזרחות הישראלית, במקום לתת להן הגנה. הדוח הופק על ידי המוקד לפליטים ומהגרים והמרכז לסיוע משפטי של המרכז הרפורמי לדת ומדינה.

בשנת 2007 פרסם משרד הפנים נוהל מיוחד להסדרת המעמד של בנות ובני זוג של אזרחים ישראלים שנפלו קורבן לאלימות במשפחה מצד בני זוגם. בשנים שחלפו מאז פרסום הנוהל רוקנו אותו הרשויות מתוכן על ידי פרשנות אשר לא מאפשרת לקורבנות האלימות במשפחה – מבין הקבוצות השקופות ביותר בחברה – לקבל הגנה. במקום לסייע להן, הדו"ח חשף התעמרות מתמשכת ופושעת של רשות האוכלוסין וההגירה.

סיפורה של א' מתאר מקרה אחד לאלימות במשפחה כלפי נשים מהגרות, ואת היחס שקיבלו אותן נשים מרשות האולכלוסין וההגירה:
א' הגיעה לישראל אחרי שנישאה לאזרח ישראלי. היא חיה עם בן זוגה לשעבר כאן בארץ במשך שנה, אשר במהלכה הוא נהג לנעול אותה בבית מדי יום ולהתעלל בה נפשית ופיזית. א' ביקשה ללמוד עברית ולעבוד – שאיפות שבן זוגה לשעבר לא ראה בעין יפה. האלימות הסלימה עד לכדי נסיון לרצח. א' שרדה הודות לשכן שראה את המתרחש מרחוק והציל אותה וכן והודות לצוות שהיא מכנה "המלאכים" מבית החולים סורוקה. חייה ניצלו, אבל רשות האוכלוסין הודיעה לה כי עקב "סיום היחסים" עם בן זוגה האלים, לא יחדשו עוד את הויזה שלה ועליה לצאת את הארץ. א' ערערה על ההחלטה הזאת, ועדיין אין תשובה מהרשות. בינתיים "המוקד לפליטים ומהגרים" הגיש תלונה למשטרה בשמה של א' – והיא הוכרה כקורבן אחזקה בתנאי עבדות. כך הצליח המוקד, להשיג עבורה שנה של שיקום במקלט. סיפורה וקשייה של א' תוארו גם בכתבה ששודרה בגלי צה"ל.

המקרה של א' מצטרף למקרים רבים המתוארים בדו"ח. זוהי מציאות בה נשים שורדות אלימות נותרות כבולות לבני זוג ישראלים המתעללים בהן – כל זאת בחסות המדינה. ישנה ציפיה מהרשויות לשנות את הנוהל כך שיאפשר למהגרות ולמהגרים שורדי אלימות לסיים מערכות יחסים מתעללות ללא חשש מפני שלילת מעמדם, ולפתוח דף חדש בישראל

.לקריאת הדוח המלא

  כתבות ווידאו שחבל לפספס