ידיעה כתובה |

: שבוע המודעות לגמגום בישראל

חברה נכתב על ידי

בישראל 1% מהאוכלוסיה הבוגרת מתמודדת עם גמגום. בעבורם משימה פשוטה כלהציג את עצמך, לברר פרט קטן או לענות על שאלה, מצטיירת כסיוט. הגמגום מלווה לעיתים קרובות בעוויתות פנים, הסמקה, צלילים וקולות בלתי מובנים המלווים לרוב בפידבק שלילי מהסביבה, הגורמים לאדם המגמגם לרצות להימנע מכל מגע ורבלי עד הסתגרות מהעולם. אמב"י – ארגון המגמגמים בישראל יציין בשבוע הבא (11-14.11.18) את שבוע המודעות לגמגום בישראל.

בישראל, כבכל העולם, אחוז האנשים המגמגמים בגילאי 2-7 שנים, הינו כ 5% מכלל הילדים. עם הגיל יורד אחוז הילדים המגמגמים עד להתייצבותו על אחוז אחד מהאוכלוסייה. יחס הגברים מול נשים, המתמודדים עם גמגום עומד על 1:4 – ארבעה גברים לכל אשה אחת.
אמנם חלקם של האנשים המגמגמים מנהלים "חיים נורמטיביים", מפתחים קשרים חברתיים וזוגיות, מצליחים בעבודה ומטפחים את דימויים העצמי, אך רבים עוד מקווים שאף אחד לא יפנה אליהם, שלא יצטרכו להגיד כלום לאף אחד – "להיעלם"… במקרים הקיצוניים, חלקם אף מעמידים פנים שהם אילמים. חשוב לזכור כי האדם המגמגם הוא אדם נורמטיבי לחלוטין, עם יכולות קוגנטיביות, מוטוריות, רגשיות וכיו"ב כמו כל אדם אחר, ה"שבוי" במציאות הנתפשת בעיניו לעיתים כחיץ בינו לעולם שסביבו, בשל הקושי לבטא את עצמו במילים, תקשורתית. הקושי נובע לרוב מפחד מהתגובה של המאזין, ולאו דווקא מהגמגום עצמו.

חנן הורביץ, יו"ר אמב"י סיפר כי: "אנחנו פועלים בארגון ליצור עולם שמבין גמגום, כאשר הדגש הוא על חיים לצד הגמגום, במקום רדיפה מתמדת אחרי ניסיון להעלים אותו, שגובה לא פעם מחיר נפשי כבד ופוגעת באופן אקוטי באיכות חיינו. חשוב לנו להעביר מסר לציבור ככלל ולקהלים שונים בפרט, כגון: מעסיקים, צוות חינוכי, נותני שירות וכדומה שהגמגום הוא רק ביטוי פיסי ומי שיאזר עוד טיפה סבלנות יגלה אנשים אינטליגנטים ורגישים, עם יכולת תרומה לחברה בדיוק כמו אדם שלא מגמגם."

במסגרת השבוע יתקיימו מספר פעילויות וביניהם אירועים מרכזיים בחיפה (11.11), רמת-גן (12.11), ירושלים (13.11) ובאר שבע (14.11). במסגרת האירועים יוקרן הסרט עטור הפרסים "כשאני מגמגם", הסוקר את החוויה האישית של אנשים מגמגמים, את המחקר, ההיסטוריה וייצוג הגמגום במדיה. בנוסף יתקיים פאנל שיעסוק בכל תחום התעסוקה לאנשים מגמגמים.

מידע נוסף על גמגום ועל האירועים המתוכננים – באתר אמב"י

  כתבות ווידאו שחבל לפספס