ידיעה כתובה |

: עשר המכות של הכיבוש

מדינה נכתב על ידי

פסח הוא חג החירות, אך חירות במדינה הזו היא לא לכולם. בארגון "שוברים שתיקה" החליטו לנצל את החג על מנת לספר על "עשר המכות של הכיבוש". 

"כמו שאנחנו זוכרים את עשר המכות שירדו על המצרים, חובתנו גם לזכור ולספר על מכות הכיבוש שאנחנו מורידים על האוכלוסייה הפלסטינית מדי יום", נכתב בעמוד הפייסבוק של הארגון. "במהלך החג נציג לכם עדויות מפעילויות צבאיות בהן לקחנו חלק במהלך השירות שלנו בשטחים, כולן חלק מהשגרה של שליטה צבאית על אוכלוסיה אזרחית."

אחת המכות המוצגות היא "מכת הריסת בתים". העדות המצורפת אליה: "סיטואציה לא נעימה: לפנות זקנים, ילדים, נשים מהבית. לעשות את זה יום אחרי יום אחרי יום. זה סיטואציה קשה, סיטואציה רעה. אתה מפנה אנשים בגיל של סבתא שלך מחתיכת הפחון שהוא גר שמה, על גל אבנים, וזה קורע את הלב." (חטמ"ר יהודה, אזור חברון, 2012)

מתוך עמוד הפייסבוק "שוברים שתיקה"

מתוך עמוד הפייסבוק "שוברים שתיקה"

עוד מכה המוצגת היא "מכת הפגנת נוכחות". עולה השאלה, אילו מפעולות הצבא נועדו לשמירה, לחימה או הגנה בפועל, ואילו פעולת נועדו רק להזכיר שהצבא שם ושהכוח בידיו. "התיישבנו על ציר תנועה יחסית ראשי. התחלנו לעצור רכבים, ליצור פקק תנועה בשש בערב, שכולם חוזרים מהעבודה. כל אחד – "תרד מהאוטו, שים את המפתחות על הגג, תרים את החולצה, תסתובב, תרים את השוליים של המכנסיים, תוציא את הדברים מהאוטו". התחיל לשגע אנשים. וילדים קטנים שבוכים, כל הגועל נפש של להתעסק עם אוכלוסייה. והכול בשביל להפגין נוכחות." (רס"ל, מילואים – שריון 455, 2013)

הפרות זכויות אדם צריך לזכור לא כדי לשמר מסורת וחגים משפחתיים, אלא כדי שתהיה לנו את היכולת להביא לשינויי.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס