ידיעה כתובה |

: חטיפת ילדי תימן סודית ממחדלי יום כיפור?

חברה נכתב על ידי

האם חטיפת ילדי תימן מוסתרת יותר ממחדלי מלחמת יום הכיפורים? בעוד שממצאי ועדת אגרנט נותרו חסויים ל30 שנה בלבד, ממצאי ועדת קדמי צפויים להשאר חסויים עד 2066. עמותת רוח המזרח ורופאים לזכויות אדם פנו לאחרונה ליועמ"ש בבקשה לחשוף את ממצאי הועדה ולביא לתיקון "העוול ההיסטורי".

עמר"ם (עמותת רוח המזרח) ורל"א (עמותת רופאים לזכויות אדם) פנו לאחרונה ליועמ"ש, אביחי מנדלבליט, בדרישה כי יורה על חשיפת החומרים החסויים של ועדת החקירה הממלכתית (ועדת קדמי) שבחנה את היעלמותם של ילדים יוצאי תימן, מזרח ובלקן.

עם פרסום דו"ח הוועדה, בשנת 2001, הוטל חיסיון על החומר הגולמי שעליו התבסס הדו"ח למשך 70 שנה, עד לשנת 2066. בארכיון מצויים כיום כ- 200 קלסרים המכילים תמלילים, דו"חות חקירה, עדויות של חטופים ושל אנשי ממסד, דו"חות בדיקה של תיקי אימוץ, צילומי מסמכים מבתי חולים ומשרדי ממשלה ועוד.

לטענת העמותות הסודיות, ההדחקה וההסתרה מותירים את הפגועים לבד בכאבם, ללא הכרה או תיקון. לצד הצורך של הקהילה הרפואית להכיר ולדעת את משגי העבר, ניצבת הבקשה של אותם הורים ומשפחות, שחשוב להם שהם והילדים החטופים יידעו שהם לא זנחו אותם, שזו אינה אשמתן של המשפחות, אלא של המערכת ואנשיה. זעקת ההורים מחייבת מענה.

עו"ד תמיר בלנק כתב בשם העמותות, כי מאז שסיימה ועדת קדמי את עבודתה התקבלו החלטות משפטיות אשר מאפשרות את שינוי המדיניות בתחום: "בשנים האחרונות חלו התפתחויות חקיקתיות ופסיקתיות בתחום חשיפת חומר חסוי. חוק ועדות חקירה, תוקן, כאמור, בשנת 2005, ובעקבות התיקון והקמת ועדה בראשות כבוד השופט יצחק אנגלרד פורסמו חלקים נרחבים מדוח ועדת אגרנט, שעסקה במחדל מלחמת יום הכיפורים, ונותרו חסויים 30 שנים בלבד. בנוסף, הותקנו מאז פרסום דו"ח ועדת קדמי תקנות הארכיונים הקובעות באופן כללי תקופת חיסיון של 30 שנה על ועדות חקירה על פי דין, כאשר יש אפשרות לבקש לחשוף את החומר עוד לפני כן".

לדברי העמותות, פנייה זו היא "צעד נוסף בחתירה לתיקון עוול היסטורי ועשיית צדק עם הקורבנות של פרשה זו, ובשאיפה לחברה שוויונית, דמוקרטית וצודקת יותר, שאינה חוששת להתמודד עם פרשות אפלות מעברה".

  כתבות ווידאו שחבל לפספס