ידיעה כתובה |

: למה חשוב שנדע מי מגיע לכנסת?

חברה נכתב על ידי

נראה שבכנסת שכחו שנבחרי הציבור הם גם משרתי הציבור הראשונים במעלה, וצריכים להיות הכי שקופים בקבלת ההחלטות שלהם. רשימת האנשים שזכו לקבל את טובת ההנאה של כניסה חופשית  לכנסת צריכה להיחשף. בלי תירוצים, וללא עלות.

בשבועות האחרונים דנה הכנסת במגוון נושאים: בשבוע שעבר דנה הכנסת במגוון נושאים: תקציב המדינה לשנת 2015-2016, הצעת חוק נתוני אשראי שמטרתה לאפשר מסירת מידע על לווים; רשימת יישובים שיזכו למעמד של אזורי עדיפות לאומית; רפורמה ביבוא מזון יבש שאמורה להגביר את התחרות; חיוב רשויות מקומיות לממן גם בתי ספר חרדים-פרטיים ועוד רבים אחרים. כל הנושאים האלה חשובים ומשפיעים על הכיס של אזרחי המדינה, וההכרעה שתתקבל תזיז את המטוטלת לטובת ציבור אחד על חשבון ציבור אחר.
מי היה בדיונים האלה והשפיע על עיצוב ההחלטות? ואולי עוד יותר חשוב – מי הגיע לכנסת כדי להשפיע על חברי הכנסת מאחורי הקלעים, ולא הזדהה בישיבה עצמה לפרוטוקול? מי נהנה מגישה חופשית לחברי הכנסת, לשרים ולמנכ"לי משרדי הממשלה המגיעים לכנסת, ויכול לשכנע אותם להצביע באופן שיקדם את מטרותיו? האם הציבור יודע מי האנשים המקושרים שזכאים לגישה מהירה וחופשית כזאת לכנסת?

מתברר שלא. כאשר ביקשה התנועה לחופש המידע את רשימת מקבלי היתרי הכניסה הקבועים לכנסת, האנשים שאינם כפופים לכל מגבלה בכניסה למשכן, ואינם צריכים להצהיר למי הם מגיעים או לאיזו ישיבה – הם סורבו. הטענה המרכזית של הכנסת היא שפרסום רשימת מקבלי ההיתרים יסכן את שלום הכנסת ובאיה. אלא שהמידע הזה בדיוק נמסר בעבר לתנועה בעקבות עתירה שהגשו יחד עם העיתונאי עמית סגל, ולא נראה שנוצרה סכנה גדולה לביטחון הכנסת כתוצאה מכך. בנוסף, גם רשימת ההיתרים שבוטלו ע"י הכנסת לא נמסה לתנועה, אך מסיבה אחרת. לטענת הכנסת יידרשו לה 150 שעות למיין את הרשימות ולמצוא למי בוטל ההיתר בשלוש השנים האחרונות. על שירות זה נדרשה התנועה לשלם 4,500 שקל.

אלא שבתנועה לחופש המידע החליטו שלא לוותר והגישו עתירה נוספת, "נראה שבכנסת שכחו שנבחרי הציבור הם גם משרתי הציבור הראשונים במעלה, וצריכים להיות הכי שקופים בקבלת ההחלטות שלהם. רשימת האנשים שזכו לקבל את טובת ההנאה של כניסה חופשית  לכנסת צריכה להיחשף. בלי תירוצים, וללא עלות. לכן בשבוע שעבר עתרנו יחד עם העיתונאי העצמאי, תומר אביטל, שממנו נשלל היתר הכניסה לכנסת בטענה שהוא כבר לא עיתונאי. בעתירה דרשנו לקבל את רשימת ההיתרים, רשימת ביטולי ההיתרים והתבחינים למתן ההיתרים".

בשבוע שעבר התקיים דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בעתירת התנועה נגד משרד ראש הממשלה בדרישה לקבל את הוצאות מעון ראש הממשלה. לאחר שהוגשה העתירה קיבלה התנועה את רשימת ההוצאות אבל לא את החשבוניות שמהן ניתן ללמוד באמת מהו המוצר או השירות שאותו מימנו המסים שלנו. המדינה טענה שחשיפת החשבוניות תסכן את שלומו וביטחונו של ראש הממשלה. התנועה לחופש המידע דחתה כמובן טענה זו, "אנחנו חושבים שזו טענה גורפת, ושלא נעשה כל מאמץ לברור מבין החשבוניות את אלו שחשיפתן לא תסכן את ביטחון ראש הממשלה. בדיון, בלחץ בית המשפט, הסכימה המדינה לצמצם במקצת את הטענה הגורפת של פגיעה בביטחון ראש הממשלה, וכעת הם יבחנו באופן פרטני מה מהמידע שבחשבוניות שניתן לגלות".

  כתבות ווידאו שחבל לפספס