ידיעה כתובה |

: משבר שירותי החירום באצבע הגליל

חברה נכתב על ידי

הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל – משבר שירותי החירום באצבע הגליל נובע מהזנחה שיטתית ומכוונת של שירותי הבריאות בצפון.
סגירת חדר המיון בקרית שמונה מדגים היטב את האופן בו לצערנו מדרדרים השירותים במדינת ישראל. היום מתוכננת הפגנה בעיר, בהובלת ראש העיריה הרב ניסים מלכה.

סגירת חדר המיון היא תוצאה של פעולה שיטתית ומכוונת של הממשלה בשלוש גזרות שונות:
-חקיקה: חוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע ששירותי הבריאות יינתנו בזמן, מרחק ואיכות סבירים, אבל הוא אינו מגדיר במדויק. הממשלה אף נלחמת כדי שבחוק לא ייקבעו סטנדרטים מדידים ואכיפים. במדינה מתוקנת תושבי קריית שמונה והסביבה לא היו צריכים לצאת לרחובות, אלא להשיג את תביעותיהם בבית המשפט. זו בדיוק הסיבה שהממשלה מסרבת לעיגון בחוק של סטנדרטים מחייבים.
-מאצ'ינג: העמדה הרשמית של משרד הבריאות, היא שרשות המבקשת להפעיל בתחומה שירותי חירום צריכה להכניס את היד לכיס ולשלם. מצב נתון הוא שמחוז הצפון הוא אזור עני והרשויות בו מתקשות לשלם עבור שירותי החירום. על המדינה וקופות החולים להקים את מוקדי החירום ללא כל קשר למצבה הכלכלי של הרשות, שהרי אין ספק כי חיי אדם ובריאות הציבור קודמים להתחשבנויות בין משרד הבריאות, הקופות והממסד המוניציפאלי. זכותו של אדם המתגורר באזור עני לקבל שירותי חירום כפי שמקבל אדם ביישוב עשיר.
-סגירה שקטה: נקיטת אסטרטגיה פסולה של דרדור שירות רפואי בדרך לסגירתו. מתנהלת טקטיקה של הפרטת שירותים בשלב הראשון, ודרדור רמת מתן השירותים בשלב השני, עד לרמה שהציבור אינו צורך את השירות וניתן לבטל אותו ללא זעם ציבורי משמעותי.

צילום מסך מתוך אתר ארגון "שתיל"

צילום מסך מתוך אתר ארגון "שתיל"

ליאת בן אדיבה, בת קריית שמונה וחברת הפורום האזרחי: "קריית שמונה זה הפצע שניתן לראותו, אבל בכל הגליל יש תהליך מסוכן בו המדינה והקופות מתנות מוקדי חירום בכסף של הרשות. בנוסף, מרכז החירום בקריית שמונה הלך והידרדר, עד שכבר לא היה לנו טעם להגיע אליו. ההפגנה הערב בחמש מראה לממשלה שהבנו את הטריק הזה! המאבק של קריית שמונה הוא המאבק של הגליל כולו לקבל שירותי בריאות סבירים בלי להתחנן, ובלי קשר לשאלה אם הרשות שאני גרה בה היא אמידה או מרוששת. אני קוראת לכלל הרשויות, בתי החולים, הקופות והפעילים החברתיים להתאחד ככוח אזורי של הגליל כולו כדי לקדם שוויון בין הבריאות בגליל לבריאות במדינת תל-אביב".

  כתבות ווידאו שחבל לפספס