ידיעה כתובה |

: קבינט הדיור- "כחלון בונה דיקטטורה תכנונית"

חברה נכתב על ידי

ביום שני הקרוב (8.6.2015) תתקיים ישיבת קבינט הדיור בה יציג כחלון הצעה שתסרס את כוחן של ועדות התכנון המחוזיות. מגמה ירוקה תקיים הפגנה שקוראת לכחלון שלא להפוך את ועדות התכנון והבנייה לדקטטורה.
מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה: "מונופול התכנון של כחלון הוא שלב מסוכן בדרך לפירוק מערכת התכנון הקיימת, מדובר במגמה שתאיץ בניה לא אחראית".
כחלון יעלה הצעה להכפיף את ועדות התכנון המקומיות למשרד האוצר. החשש: לועדות המוחלשות לא תהיה ברירה אלא לאשר את התוכניות שיוכתבו מגבוה, ללא שיקול דעת מקצועי אמיתי. מאז המחאה החברתית החל תהליך של ריכוז הכח של מוסדות התכנון ובנייה. ראשית הוקמו הותמ"לים והוד"לים, ועדות חותמת גומי שנועדו לאשר תוכניות בנייה שועדות התכנון הרגילות פסלו משיקולים מקצועיים. בירושלים למשל, תכניות ספדי שנדחו על ידי הועדה המחוזית לאחר התנגדות ציבורית ומקצועית נרחבת חוזרות עתה לשולחן הדיונים.

המאבק להצלת הרי ירושלים (צילום: ארגון "מגמה ירוקה")

המאבק להצלת הרי ירושלים (צילום: ארגון "מגמה ירוקה")

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה,​ בתגובה לרפורמת התכנון של משה כחלון: "מונופול התכנון של שר האוצר כחלון הוא שלב מסוכן בדרך לפירוק מערכת התכנון הקיימת. ריכוז סמכויות התכנון במשרד האוצר והחלשת וועדות התכנון המחוזיות מעידות על מגמה מסוכנת שתאיץ בניה לא אחראית, רחוק ממרכזי הערים ועל חשבון השטחים הפתוחים והריאות הירוקות האחרונות שעוד נשארו לנו. כחלון יודע היטב שהפתרון למצוקת הדיור נמצא בחיזוק הערים הקיימות ובשחרור החסמים שקיימים כיום בתחום. כחלון יודע שזה גם סביבתי וגם חברתי. מונופול התכנון של כחלון יחליש מאד את יכולתו של הציבור להיות מעורב בתהליכי התכנון במדינה שמשפיעים על כל תחום בחיינו: בנגישות לתעסוקה, למרכזי חינוך, בריאות ומסחר, לתחבורה ציבורית נאותה, לחיי קהילה שוקקים ולאיכות החיים הנאותה שכולנו מייחלים לה. אנחנו עדיין מקווים שגם "כולנו" בראשות כחלון תהיה שותפה לשאיפה זו ותשקיע בחיזוק הערים ולא בחלשתם על ידי הקמה של מערכת תכנון עוקפת, דורסנית ואנטי חברתית".

אורי נחמני, מובילת המאבק להצלת יער ירושלים מטעם "מגמה ירוקה"​: "כחלון רוצה ליצור ועדות תכנון מסורסות, שבפועל יהיו ועדה של איש אחד. האם הגיוני שאדם אחד יחליט האם להרחיב את בז"ן? שאדם אחד יחליט אם לבטל שמורות טבע? בהחלטות כאלו יש לשתף גורמים מקצועים וגם את הציבור"

  כתבות ווידאו שחבל לפספס