ידיעה כתובה |

: תגובת "בצלם" להפרדה הגזענית באוטובוסים

חברה נכתב על ידי

מי שיצר שתי מערכות חוק נפרדות למתנחלים ולפלסטינים בשטחים הכבושים, אינו צריך להיות מופתע מדרישת אדוני הארץ לסילוק הערבים מהאוטובוסים.
בעקבות הנחיית ראש הממשלה לשר הביטחון להקפיא את תכנית הפיילוט להורדת הפועלים הפלסטינים מאוטובוסים המשמשים מתנחלים, נראה כי הביטוי המוחצן והגלוי ביותר של משטר ההפרדה והאפליה יידחה לעת עתה, ככל הנראה בשל הנזק ההסברתי הכבד שהוא מסב. אולם יש לזכור שמדיניות ההפרדה והאפליה נגד פלסטינים קיימת בשטח כבר מזמן, והיא המשכו הישיר של משטר הכיבוש וההתנחלות. לאחר 48 שנים בהן יצרה מדינת ישראל שתי מערכות חוק נפרדות למתנחלים ולפלסטינים בשטחים, כולל מדיניות רשמית של הפרדה במרכז העיר חברון וכבישי הפרדה במקומות אחרים, אין זה מפתיע שעכשיו אדוני הארץ דורשים הפרדה גזענית באוטובוסים.

bus

תירוצי הביטחון הקלושים שהוצגו כדי להצדיק את מדיניות ההפרדה הזו אינם משכנעים איש. זאת, בייחוד על רקע העובדה שהצבא הבהיר בעבר כי אין סכנה ביטחונית בכך שפועלים פלסטינים שעברו את כל הבדיקות הבטחוניות הכלליות והפרטניות יחלקו אוטובוסים עם מתנחלים, וכן על רקע השיח הפנימי בקרב המתנחלים, ממנו עולה מעל לכל ספק שהדרישה מקורה ברצונם של המתנחלים לסלק את הערבים מהאוטובוסים.

מעבר לחלחלה שמעוררת מדיניות רשמית שמטרתה לייצר במסווה של ביטחון הפרדת יהודים מערבים באוטובוסים, יש לזכור כי אם תופעל תכנית ההפרדה, היא תפגע באורח ממשי בבני אדם: אותם פועלים פלסטינים המנסים לפרנס את משפחותיהם וקיבלו היתרים לעבוד בישראל. פועלים אלה צריכים להגיע למחסומי הכניסה לישראל בשעות הקטנות של הלילה כדי לא לאחר למקומות עבודתם בישראל, ולהמתין שעות ארוכות בתור. זאת, בשל הצפיפות במחסומים – שגורמת מדיניות הרשויות לחסוך במשאבים על גב הפועלים ולא לאייש די נקודות ביקורת.

התור במחסום. צילום: ארגון העובדים מען.

התור במחסום מישור אדומים. צילום: ארגון העובדים מען.

לאחר המתנה ממושכת זו עובדים הפועלים יום עבודה מפרך בשכר נמוך כשהם חשופים תדיר לפגיעה בזכויותיהם הסוציאליות. תכנית ההפרדה צפויה להאריך את דרכם של חלק מהעובדים הביתה בעד שעתיים נוספות.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס