ידיעה כתובה |

: הריסת הכפר "סוסיא" וגירוש תושביו

מדינה נכתב על ידי

​בג"ץ מאפשר ​לצבא להרוס את הכפר סוסיא ולגרש את תושביו, כ-340 במספר, לשטח A, בסרבו לתת צו ביניים שיקפיא את ההריסות בשטח הכפר עד לדיון בעתירה שעניינה הסדרה. התנגדות המדינה ​לצו הביניים ​מרמזת כי יש ​בכוונתה להוציא לפועל את החרבת הכפר בהקדם.
-זאת למרות חוות דעת של "אם ההתנחלויות", המשפטנית הימנית המנוחה פליאה אלבק, המכירה כבר בשנות ה-80 הן בקיומו של הכפר הפלסטיני סוסיא והן בבעלות תושביו על אדמות הכפר.
הסיור יערך ביום שישי ה-15.5.2015, יציאה מרכבת צפון בתל אביב, בשעה 10:00 (חזרה מתוכננת לשעה 15:00).

בתאריך ה-04.05.2015, דחה שופט העליון נעם סולברג ​בקשה לצו ביניים בעתירת מועצת הכפר הפלסטיני סוסיא ותושביו, בייצוג רבנים למען זכויות האדם, בעתירה כנגד החלטה של המנהל האזרחי לדחות תוכנית מתאר לכפר שהכינו התושבים וכנגד כוונתו להרוס את הכפר כולו. תושבי סוסיא טענו שתוכניתם נפסלה מסיבות לא ענייניות וכי יש להסדיר את כפרם בשל ההיסטוריה הייחודית להם.

​התושבים ביקשו צו ביניים שיקפיא את הריסות בשטח הכפר עד  להחלטה בעתירה כמקובל בהליכים מהסוג הזה.

רגבים נגד סוסיא (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

סוסיא, כפר פלסטיני קטן בדרום הר חברון קיים מאות שנים, הרבה לפני שקמה בשכנותו ב-1983 ההתנחלות סוסיא. בכפר אין מים, אין חשמל והתושבים חיים בפחונים ואוהלים. שטחי סוסיא הפלסטינית ופקעו לטובת ההתנחלות סוסיא והמקום הוכרז אתר ארכיאולוגי. כמו למרבית הכפרים הפלסטינים גם לסוסיא אין תוכנית מתאר ואין אפשרות לבנות בתי מגורים. תנועת רגבים שמטרתה "לשמור על אדמות הלאום היהודי" עתרה לבית המשפט כדי שיורה להרוס את בתי הכפר. הכתבה מנסה להתמודד עם טענות רגבים ולהפריכן. סוסיא היא דוגמה אחת לעשרות תביעות של עמותת רגבים כולן נגד אוכלוסייה לא יהודית שסובלת מהזנחה ואפליה רבת שנים.
הופק ע"י: | עלה ב: 04/07/2013

המדינה התנגדה לבקשת העותרים לצו ​הביניים והשופט סולברג – בצעד יוצא דופן – נעתר לבקשת המדינה ודחה את הבקשה אפילו בלי לקיים דיון בבקשה. משמעות ההחלטה היא ​שהמנהל האזרחי יכול להרוס את הכפר כולו בכל רגע. הריסת הכפר תביא להפקרתם של מאות תושביו במדבר ללא קורת גר ולגירושם הכפוי לשטחי A. התנגדות המדינה ​לבקשה לצו ביניים מרמזת כי יש בכוונתה לממש את צווי ההריסה בזמן הקרוב​, כך שמדובר בסכנה ממשית לקיום הכפר ולגורל מאות תושביו.

ב​מסגרת העתירה עצמה טענו התושבים כי הצבא מחויב להסדיר את כפרם כמי שהפקיע את אדמותיהם ומערותיהם בשנת 1986 והותיר אותם ללא פתרון מגורים. כראיה לאופי החיים בכפר סוסיא טרם ההפקעה הוצגו לשופט עדויות שונות ותמונות מהחיים במערות. בתמונות ​מתועד בין השאר ביקור של אנשי הקונסוליה האמריקאית ​בכפר​ בראשית שנת 1986. מהתמונות והעדויות עולה בברור כי ​הכפר ​הפלסטיני​ סוסיא הינו כפר ותיק אשר קדם לכיבוש הישראלי ולהכרזה על השטח כעל אתר ארכיאולוגי.

סוסיא – מבט מבפנים (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

מבט מבפנים לכפר סוסיא, העומד בפני נסיונות חוזרים ונשנים של הריסה ופינוי. כך יעשה לאנשים אשר המדינה אינה חפצה ביקרם (אבל חפצה גם חפצה באדמתם).
הופק ע"י: | עלה ב: 16/08/2012

בין העדויות חוות דעת של ״אם ההתנחלויות״ המשפטנית המנוחה פליאה אלבק​, המעידה על קיום כפר בשנת 1982​​.

על אף הראיות שהוצגו בפניו על העוול שנעשה לתושבי הכפר הן בעצם הפקעת אדמותיהם ונישולם ממנו והן בסירוב המדינה להסדיר את מעמדם כיום, לא ניאות השופט סולברג לאפשר את בירור העתירה ​טרם יהרס הכפר וגזר את גורל תושביו.

יש לציין כי ​השבוע נחשף דו​״ח של ארגון הימין "רגבים", המקורב למפעל ההתנחלויות, ​אשר חשף כי בהתנחלות סוסיא הסמוכה  23 בתים לא חוקיים בקרקע פלסטינית פרטית. ​לא ידוע על על ניסיון של המדינה להרוס את המבנים הבלתי חוקיים בהתנחלות סוסיא או במאחזים הסמוכים לה. במצב הנתון ההתנחלות סוסיא, שכל קיומה אסור לפי החוק הבינלאומי, ושחלק מבתיה יושבים על קרקע פלסטינית פרטית​, משגשגת ואילו הכפר פלסטיני, שתושביו יושבים על אדמותיהם הפרטיות נמצא בסכנת מחיקה.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס