ידיעה כתובה |

: דו"ח לרגל היום הבינלאומי נגד גזענות

חברה נכתב על ידי

לרגל היום הבינלאומי לביעור האפליה הגזעית, שחל ביום שבת (21 במרץ), פרסם פורום דו-קיום בנגב דו"ח מצולם הכולל דיוקנאות ועדויות בשיתוף עם הצלם מיקי קרצמן. מדינת ישראל אשררה את האמנה לביעור כל צורות האפליה הגזעית של האו"ם כבר בשנת 1979, אך הדו"ח חושף כי במקום לפעול למיגורה של האפליה הגזעית, רשויות המדינה השונות הן אלה שמקיימות אפליה מסוג זה נגד הקהילה הבדואית בנגב

הדו״ח מציג דיוקנאות של 16 אנשים מן הקהילה הבדואית בנגב, שבחרו להשתתף בפרויקט על מנת לחשוף את הפגיעה היומיומית בזכויותיהם על ידי רשויות השלטון. לצד הדיוקנאות מוצגות עדויות של המצולמים המתארות תחומים שונים בהם נפגעים חברי הקהילה מן המדיניות שמנהיגות הממשלה והרשויות – בגישה לחינוך, למים ולחשמל, הריסות בתים, הרס יבולים וחריש שדות ותכנון ופיתוח מפלים. אמנם מדובר בעדויות אישיות, אך הן מציגות בעיות וקשיים עימם מתמודדת הקהילה כולה. בין המשתתפים בדו"ח – ח'אלד אל-ג'עאר, אביו של סאמי אל-ג'עאר שנהרג מירי שוטרים בעיר רהט, עו"ד ראויה אבורביעה שעתרה לבג"ץ נגד התוכנית להקמת יישובים חדשים בנגב ועוד רבות ורבים אחרים.

צילום מסך מתוך הדו"ח (תמונות: מיקי קרצמן)

צילום מסך מתוך הדו"ח (תמונות: מיקי קרצמן)

מתוך עדותו של עלי זנון, גמלאי צה"ל ששירת 30 שנה כגשש, שהסיירת הירוקה חרשה את אדמתו "החריש הוא נזק גדול, זה נזק שפוגע בבדואים, זה נזק כדי שהבדואים יעזבו. אבל אנחנו לא נעזוב. אנחנו בדואים, לא נעזוב. ובכוח לא יעשו כלום, הם רק יעשו שנאה בינינו לבין העם היהודי…"

חיה נח, מנכ"ל פורום דו-קיום בנגב אמרה : "הפורטרטים מציגים חברה שבה הגזענות הממוסדת והרוע הניבט מהם עלולים להביא לאובדנה. אנו קוראים לממשלת ישראל ולרשויות השונות לקרוא את העדויות המוצגות בדו"ח, להקשיב לקולות הבוקעים מהנגב ולפעול למען צמצום הפערים בו ולמען פיתוחו עבור כל תושביו, ללא אפליה גזעית".

  כתבות ווידאו שחבל לפספס