ידיעה כתובה |

: כך הולכים ההורסים

מדינה נכתב על ידי

אתמול בבוקר (12-03-2014) בעיצומה של סערת הגשמים שפקדה את האזור הגיעו פקחי המנהל האזרחי מלווים במאות שוטרים חמושים לבצע הריסה של פחון בג'בל אל-באבא, שנמצא בשטח E1 בין מעלה אדומים לעזריה. בפחון התגוררה משפחה בת 19 נפשות משבט הג'הלין. אבי המשפחה סולימן ג'הלין סיפר לנו שפקחי המנהל הגיעו מלווים במאות שוטרי יס"מ ומג"ב חמושים, הקיפו את הפחון הוציאו את בני המשפחה והילדים לסערה שהתחוללה בחוץ, והרסה את המבנה מבלי לתת לתושבים אפשרות להציל את רכושם מתוך המבנה. כמו רוב משפחות הרועים באזור, גם במקרה הזה מדובר במשפחת רועים ענייה , ואבי המשפחה סולימן, עיוור ומתקשה ללכת מפאת גילו.

עטאלה ג'הלין שכן שמתגורר בסמוך, סיפר לנו שיש עוד 23 משפחות עם צווי הפסקת בניה והריסה, והריסות חוזרות ונשנות באזור.

משיחה עם עו"ד שלמה לקר שמיצג את התושבים עולה : שההריסות בוצעו ללא ידיעתו וללא שניתנה לתושבים אפשרות לערער על ההחלטה בזמן שמתנהל משפט בנושא בבג"ץ.

עו"ד לקר הוסיף ואמר ש שמדובר בנושא מורכב משפטית וגם ברמה הפוליטית בין לאומית. לכן הוא תוהה לגבי מידת הדחיפות שהצריכה את פקחי המנהל האזרחי, להרוס בית של משפחה במיוחד לאור המצב ההומניטרי הקשה? והעלה את ההשערה שפקחי המנהל, שרבים מהם מתנחלים מהאזור, מנסים להצדיק את משכורתם, בפעולות הריסה שרירותיות, שנראה שאין בהן טעם בהתחשב במצב המורכב באזור, ובכך נגרם נזק מיותר לתושבים.

'

צילום: ראסן ג'הלין.

רקע היסטורי :

משפחות הג'הלין הגיעו לאזור בתחילת שונות החמישים לאחר שגורשו מהנגב בזמן המלחמה. לפי בצלם : "העקורים ערכו הסכמי חכירה עם בעלי קרקעות פלסטינים באזור שבו הוקמה לימים ההתנחלות מעלה אדומים והשתקעו בו."… "לאחר כיבוש הגדה המערבית בשנת 1967 הגביל צה"ל יותר ויותר את גישתם לרבים משטחי המרעה שלהם והם הלכו ונדחקו לאזור כביש ירושלים-יריחו, שבו הקימו עד שנות השמונים מאהלים קבועים יחסית ולפחות שני בתי קבע."

במהלך שנות התשעים הכריזה המדינה על האזור כאדמות מדינה והתחילה בהקמת ההתנחלות מעלה אדומים. מאות משפחות נעקרו והועברו לאתר חלופי בכניסה למזבלה באבו דיס. המנהל האזרחי החכיר להם את השטח, ונתן היתרי בנייה ללא תשלום, ושילם למפונים עד 38,000 ₪ למשפחה כ"פיצוי מלא" על המעבר. אך החיים באתר זה קשים גם בגלל הקרבה למזבלה וגם בגלל שהתושבים לא יכולים להתפרנס ממרעה כפי שעשו במשך דורות, והם נאלצים לעבוד בהתנחלויות הסמוכות.

תושבי ג'בל אל -באבא נשארו במקומם, אך תכנית E1 להרחבת מעלה אדומים, מאיימת לעקור כ200 משפחות שחיות באזור ולהעבירן לאתר "החלופי" ליד המזבלה באבו דיס. העקורים יאלצו לחיות ליד מזבלה, שאינה פעילה אך ממשיכה לפלוט גזים רעילים, במרחק 150 מטר מבתי התושבים המתוכננים. בשנת 2012 הגישו התושבים יחד עם ארגון "במקום" באמצעות עו"ד שלמה לקר עתירה לבג"ץ נגד המנהל האזרחי. העותרים דרשו מהמנהל לבטל את הפינוי, לשתפם בכל תוכנית שתיערך עבורם ולהימנע מפינויים עד להחלטה בעתירה. המשפט עדיין מתנהל, תוכנית הבניה בE1 תקועה בגלל לחץ בין לאומי, אך זה לא מונע ממפקחי המנהל להמשיך במדיניות של הריסות.

Gabel al Baba

ג'בל אל באבא
צילום מתוך מפת "בצלם"

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס