ידיעה כתובה |

: סרבן המצפון הלל גרמי נכלא

חברה נכתב על ידי

הלל גרמי, סרבן מצפון בן 19, נעצר בתחילת השבוע (29/7/2018), על ידי המשטרה הצבאית ונלקח למאסר עקב סירובו לשרת בצבא. גרמי, מהמושב יודפת שבגליל התחתון, היה אמור להתייצב בבקו"ם ב-23 ביולי, אך בשל כוונתו להגיע ללשכת הגיוס ולהצהיר על סירובו ביום שני הקרוב (6/8), יחד עם סרבנית מצפון נוספת, לוהאר אלטמן, הוא דחה את התייצבותו ולא הופיע אליה.

מעצר כזה נחשב כחריג, משום שלמרות שגרמי אכן נעדר שלא כחוק מתאריך גיוסו, מדיניות הצבא קובעת שיש לפעול בצורה כזו רק כלפי עריקים, שנעדרו למעלה מ-21 ימים, ולא כלפי נפקדים שנעדרו רק שישה ימים כפי שנעדר גרמי. גרמי כאמור נלקח מביתו ביום ראשון השבוע למחנה הצבאי ג'אלמה, ואתמול (שלישי) הובא ללשכת הגיוס ונשפט לשבעה ימי מחבוש אותם ירצה בכלא 6.

"אני בחרתי לא לצאת מהצבא דרך קב"ן , כי אני לא רוצה להציג את המהלך שאני עושה כחולשה שלי, אלא כדרך שלי לבקר את המערכת" אמר הלל גרמי לאחרונה בראיון לטלוויזיה החברתית. "אני מקווה שהעובדה שאני מוכן לסרב להתגייס לצבא בידיעה שאני כנראה אשלם על זה מחיר אישי של ישיבה של כמה חודשים בכלא ואולי גם יחסום בפני הרבה דלתות בהמשך החיים תגרום לאנשים לפני גיוס או בכלל שחיים בישראל לשאול את עצמם שאלות בסיסיות לגבי הדברים שהם קיבלו כמובנים מאליהם. אולי יגרום להם לפקפק בכמה דברים שהם חשבו קודם."

הלל גרמי – אני מסרב (לדף הכתבה »)(Available in English)

"כשהייתי קטן, היה נראה לי מובן מאליו שאני הולך להתגייס, ולנסות להתקבל ליחידה קרבית. עם השנים, ככל שלמדתי על המצב בין הים לירדן, החלו להתעורר בי יותר ויותר ספקות." כך סיפר הלל גרמי בראיון לטלוויזיה החברתית ואף הוסיף: "ואני חושב שמה שמדינת ישראל החליטה לעשות עם הצבא שלה, חוצה את הקווים האדומים שלי". ב-6 באוגוסט (2018), צפוי הלל להגיע לבקו"ם ולהכריז על סירובו להתגייס לצבא מטעמים אידיאולוגיים.
הופק ע"י: | עלה ב: 01/08/2018


"צה"ל נבהל מהמחאה המתוכננת של סרבניות וסרבנים, ונקט בצעדים חריגים כדי למנוע אותה – שליחה של לוכדי עריקים לעצור סרבן שאינו עריק כלל" כך נמסר מרשת מסרבות, שמלווה את גרמי, אלטמן וסרבניות נוספות בשנים האחרונות. "קשה שלא לראות את הקשר בין המחאה המתוכננת שהוביל הלל גרמי לבין המעצר המוקדם בידי המשטרה הצבאית. הלל עיכב בשבוע את כניסתו לכלא על מנת להשתתף במיצג מחאה פומבי שאמור היה להתקיים במהלך השבוע, ולאחר מכן בהפגנה גדולה מול לשכת הגיוס ביום כניסתו לכלא יחד עם סרבנית נוספת, לוהאר אלטמן. ׳מסרבות׳ מתכוונת להוסיף ולתמוך בצעירים מחוייבים ואמיצים כמו הלל, שבוחרים להביע את מחאתם וביקורתם על המצב הקיים בפעולות מחאה פומביות, ובכך לסרב לשתוק ולהשלים עם שלטון כובש, גזעני ואנטי דמוקרטי."

"כל בני אדם נולדו שווים, והצער והשמחה של אף אחד מהם לא חשובים יותר מכל אחד אחר" אמר גרמי. "מה שישראל עושה ברצועת עזה זה לשים שני מיליון אנשים במשבר הומניטארי בטענה שהיא מגנה על ביטחונם של אזרחי ישראל. שלושה מיליון אנשים חיים בגדה המערבית תחת משטר צבאי חמור במובלעות אוטונומיות קטנות או תחת סיפוח כפוי. אני לא חושב ששום אידאולוגיה שמאמינה שבני אדם נולדו שווים תוכל להצדיק מדיניות כזאת."

במסרבות הוסיפו: "אנו מחזקות את הלל גרמי ואת לוהאר אלטמן שיתיצבו ביום שני הקרוב בלשכת הגיוס ויודיעו על סירובם להתגייס, וקוראות לשחרורם של כל האסירים הפוליטים של הכיבוש."

  כתבות ווידאו שחבל לפספס