ידיעה כתובה |

: דו"ח הקו החם לעובדים זרים 2017

חברה נכתב על ידי

דו"ח חדש של המרכז להגירה מראה גידול של 30% בפניות ותלונות של מהגרי עבודה. בארבע השנים האחרונות התקבלו 5,439 פניות לקו החם.

לפי הדו"ח השנתי שפרסם הקו החם למהגרי עבודה בנושא פניות עובדים זרים נמצא כי במהלך ארבע השנים האחרונות התקבלו כ-5,439 פניות ותלונות של מהגרי עבודה שהגיעו לישראל במסגרת הסכמים בילטראליים. הקו החם מופעל על ידי המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה בשיתוף עם רשות האוכלוסין וההגירה. העובדים המתקשרים לקו החם מקבלים מענה ראשוני בשפתם, ובמקרה של תלונות המצריכות אכיפה הן מועברות לטיפול גורמי האכיפה השונים ברשות האוכלוסין וההגירה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, המשטרה ועוד.

לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה נכון לסוף 2017 בישראל 27,511 מהגרי עבודה שהגיעו במסגרת הסכמים בילטראליים. שיעור מהגרי העבודה עם אשרה המועסקים בישראל במסגרת הסכמים בילטראליים הולך וגדל עם השנים. בשנת 2014 שיעורם עמד על 18%, בשנת 2015 –22%, ב- 2016 – 28% וב-2017 הגיע שיעורם של מהגרי העבודה עם אשרה שהגיעו באמצעות הסכמים בילטראליים מתוך כלל מהגרי העבודה עם אשרה בישראל ל-31%.

 

במהלך 2017 נרשם גידול של 30% מהשנה הקודמת וסה"כ התקבלו כ-1,487 פניות ותלונות של מהגרי עבודה השוהים בישראל, מחציתן טופלו ונסגרו על ידי הקו החם, 346 תלונות טופלו ונסגרו ע"י רשות האוכלוסין וההגירה ו-288 תלונות טופלו ונסגרו על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

ארנון מנטבר, היו"ר והמייסד של המרכז להגירה בינלאומית וקליטה מדגיש כי מספר הפניות הגדול מעיד על חשיבותו וביסוסו של הקו החם הפועל כיום ככתובת מרכזית למהגרי העבודה המגיעים לישראל באמצעות הסכמים בילטראליים.

מתוך התלונות שהוגשו לאורך 2017, כ-35% מהם היו בנושא התנהלות המעסיק, 31% בנושא שכר וכ-39% היו בקשה למידע שנענו ישירות על ידי עובדי הקו החם. שאר התלונות היו בנושאים כמו חידוש אשרות שהייה, זכויות בעבודה, תנאי מגורים, נושאי בטיחות בעבודה וכו'. אחוז ניכר מהפניות היו עובדים המבקשים לדעת על שינויים בשכר המינימום, בקשות לקבל ייעוץ לגביי התמודדות עם קשיים שונים בעבודה. רוב תלונות השכר של מהגרי העבודה התייחסו לשכר שאיננו משולם בהתאם לחוק (פחות ממינימום), להלנות שכר או לניכויים לא מותרים משכר העובדים.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס