ידיעה כתובה |

: התנגדות ל"חוק ההדחה"

חברה נכתב על ידי

בג"ץ ידון מחר בבוקר (ג', 21.11.17) בעתירה שהגישו חה"כ יוסף ג'בארין, מרכז עדאלה והאגודה לזכויות האזרח נגד "חוק ההדחה". החוק, שאושר ביולי 2016, הוא תיקון לחוק יסוד: הכנסת, המאפשר למליאת הכנסת להדיח חבר כנסת מכהן בגין הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל, וזאת במידה ו-90 ח"כים יאשרו את ההדחה. הדיון יתקיים מחר בפני הרכב של 9 שופטים, בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות.

בעתירה נגד החוק נטען כי החוק מפר עקרונות יסוד וזכויות חוקתיות, כגון הזכות לבחור ולהיבחר, הפרדת הרשויות, והזכות לייצוג ולשוויון של המיעוט הערבי וכי הכנסת עשתה שימוש לרעה בסמכותה המכוננת לתקן חוקי יסוד לצורך פוליטי פרסונאלי. מכאן שמדובר בתיקון חוקתי לא חוקתי.

עוד נטען כי החוק משנה הלכה למעשה את העיקרון שהרכב הכנסת יקבע בבחירות כלליות ושוות, ועל כן היה חייב לעבור ברוב של 61 חברי הכנסת על פי הוראת השריון בחוק יסוד: הכנסת, תנאי אשר לא התקיים, שכן בקריאה הראשונה הקואליציה לא הצליחה לגייס רוב של 61.

בעתירה הודגש כי מטרת החוק היא להגביל את חופש הביטוי והפעולה הפוליטי של חברי הכנסת הערבים. הליך ההדחה יעשה בגין התבטאויות ומעשים שלא לרוחו של הרוב, אפילו אם הם אינם אסורים בחוק. לסמכות כזאת אין אח ורע בעולם הדמוקרטי, והיא מאפשרת משפט עמיתים שבו חברי כנסת מהרוב הפוליטי ישפטו את יריביהם הפוליטיים מהמיעוט, וידיחו אותם בהליך בזק.

ח"כ יוסף ג'בארין אמר לקראת הדיון כי ״למרות המתקפה המתמשכת על בג"ץ ומערכת השפיטה מצד הממשלה והקואליציה, אני מקווה שבג"ץ יבין את הסכנה הגלומה בחוק הדרקוני הזה ולא יירתע מביטולו. מטרתו של החוק היא רדיפת חברי הכנסת הערבים, שהם הנציגים הנבחרים של הציבור הערבי, וכן המשך מסע הדה-לגיטימציה נגדם. להערכתי בג"ץ בחר לדון בעתירה בהרכב מורחב של תשעה שופטים משום שהחוק אכן בעייתי, בלשון המעטה, מבחינת הסמכויות שניתנות לרוב בכנסת ביחס לנציגי המיעוט הערבי המקופח."

ח"כ ג'בארין

  כתבות ווידאו שחבל לפספס