ידיעה כתובה |

: נשיא המדינה נפגש עם מורו מימי בית הספר

חברה נכתב על ידי

נשיא המדינה מר ראובן ריבלין קיבל לשיחה בלשכתו את מי שהיה מורו הנערץ בבית הספר, פרופסור עוזי אורנן. אורנן, מבכירי הבלשנים בישראל, הגיע לפגישה עם כמה מחברי ועד עמותת "אני ישראלי" שאותה ייסד ובראשה הוא עומד כיו"ר פעיל. העמותה מנהלת זה שנים רבות מאבק משפטי וציבורי להכרה באזרחי ישראל כחברי לאום ישראלי שאינו מבוסס על דת או מוצא אתני.

הנשיא אמר לאורנן כי תמיד העריך את עמדותיו הערכיות, אם כי הוא מאמין ביכולתה של מדינה יהודית ודמוקרטית לשלב ערכים אוניברסליים ודאגה לזכויות אדם תוך הדגשה על זכותם של כל יהודי העולם למקום מקלט בטוח ומובטח. אורנן, בן 93, שהחל את פעילותו הבלשנית כשהיה עציר במחנה הגליה בריטי בעקבות חברותו באצ"ל טרם הקמת המדינה, ביקש מהנשיא לתת את דעתו על קיפוחו בישראל של "השבט החילוני" – אחד מארבעת ה"שבטים" שריבלין מזהה במדינת ישראל לצד החרדים, הדתיים-לאומיים והערבים. "למרבה הצער, השבט החילוני אינו זוכה להכרה של היהודים החרדים או הדתיים לאומיים," אמר פרופסור אורנן. הוא מתח ביקורת חריפה על מערכת החינוך הישראלית המעמיסה על ילדים בחינוך הממלכתי ספרי לימוד ושעות לימוד הקשורים לתפילות ולמסורת, על חשבון השכלתם הכללית. חבר המשלחת גלאל איוב הוסיף ש"השבט הערבי" נתפש כמבוסס גם הוא על תפישה דתית, כמערכת נפרדת.

הנשיא ריבלין הזכיר בתשובתו כי כיום רק 38 אחוזים מילדי ישראל לומדים במסגרות החילוניות, לעומת 80 אחוזים בשנים שאחרי הקמת המדינה. הנשיא הביע את דאגתו העמוקה מפני המתח הקשה הקיים כיום בין הדוגלים בממלכתיות ובריבונות המדינה לבין הציבור האמוני. משפט אלאור אזריה, לדעת הנשיא, עלול להתפתח למשבר אמון חמור עוד יותר בין שתי הקבוצות.

אורנן ביקש מהנשיא להסכים להעניק חסות לכנס שבו יידונו נושאי דת ומדינה דרך הפרספקטיבה של מגילת העצמאות. הנשיא אמר כי יש לחשוב על כך כי עשויים להיות לכך היבטים פוליטיים.

פרופסור עוזי אורנן בהרצאה על קיומו או אי קיומו של הלאום הישראלי:

קהילה יהודית או מדינת האזרחים? (לדף הכתבה »)

פאנל של עמותת "אני ישראלי" במרכזו עומדת שאלת הזהות הישראלית-יהודית על כל הבעייתיות הנובעת ממנה. פרופסור עוזי אורנן, יו"ר העמותה ומייסדה, ההיסטוריון פרופסור יגאל עילם, הסופר והפובליציסט עודה בשאראת והיועצת המשפטית של העמותה עו"ד יואלה הר-שפי מציעים פרספקטיבות בקורתיות על הקונצנזוס הישראלי סביב קונספט ה"מדינה היהודית".
הופק ע"י: | עלה ב: 21/05/2012

  כתבות ווידאו שחבל לפספס