ידיעה כתובה |

: ישראל מונעת יציאת חולי סרטן לטיפול רפואי

חברה נכתב על ידי

מנתונים שנאספו על ידי ארגון רופאים לזכויות אדם (רל"א) עולה כי מאז תחילת שנת 2016 חלה החמרה משמעותית במדיניות מתן ההיתרים של ישראל לחולים מרצועת עזה הזקוקים לטיפול מחוץ לרצועה, בהם חולים במחלות קשות כמו סרטן ולב.

עד לסוף חודש יולי טיפל רל"א ב-158 פניות של חולים ומלווים, שבקשתם להיתר סורבה. 43 מתוכם (27%) היו של חולי סרטן הזקוקים לטיפול רפואי. לשם השוואה, במהלך כל 2015 התקבלו 48 פניות של חולי סרטן שבקשתם סורבה ו-23 במהלך 2014. בנוסף, בניגוד לשנה הקודמת בה כל אותם החולים קיבלו לבסוף היתר מעבר לאחר התערבות הארגון, בשנת 2016 במרבית המקרים גם לאחר פניית רל"א התקבלה תשובה לפיה חולה הסרטן מסורב מטעמים ביטחוניים. יש לציין כי לעיתים מדובר בחולים הנמצאים באמצע טיפול, אשר יצאו למספר סבבים כימותרפיים וחזרו לרצועת עזה, אך סורבו כשביקשו לצאת לסבב נוסף הנחוץ להמשך הטיפול ולסיכויי החלמתם מהמחלה.

בסירוב למתן היתר מונעת ישראל מאותם חולים את הטיפול הזמין היחיד עבורם מחוץ לרצועה, זאת מאחר וטיפולים רבים עבור חולי סרטן אינם ניתנים ברצועת עזה בין אם בשל קשיים שמציבה ישראל על הכנסת ציוד לרצועה ובין אם בשל קשיים תקציביים ושיקולים של הרשות הפלסטינית. בשל כך נדרשים המטופלים לקבל את הטיפול החיוני בבתי החולים הפלסטיניים בגדה המערבית ובירושלים המזרחית, או בבתי חולים ישראלים במימון הרשות.

כ', בן 25 מדיר אלבלאח, סבל מסרטן בעצמות שהתפשט לריאות. בשנת 2015 יצא מעזה לטיפולים בבי"ח "אלנג'אח" שבשכם. בתחילת 2016 נקבעו לכ' טיפולים כימותרפיים נוספים בבית החולים. לאחר שבקשתו להיתר יציאה נענתה בסירוב שלוש פעמים, פנתה משפחתו לרל"א. גם פניית הארגון למת"ק ארז, תוך הדגשת הסכנה הכרוכה באי קבלת טיפול ודרישה להתיר את יציאתו בהקדם האפשרי, סורבה בטענה שהמטופל "מסורב מטעמים ביטחוניים". לאחר חודשיים, ביוני 2016, כ' נפטר.

בשנים קודמות, הביא רל"א לשינוי בבקשות של רבים מהפונים שסורבו קודם לכן מטעמים ביטחוניים. ראו למשל דו"ח "מסורבים" לשנת 2014 המתעד 47.5 אחוז שינוי, ודו"ח "מסורבים 2" לשנת 2015, ובו נרשמה אף עלייה באחוזי השינוי לכ-62%. אולם בתחילת 2016 חלה ירידה דרמטית בהיענות לפניות של הארגון, כך שרק בכ-25% מהמקרים שונתה ההחלטה לאחר ההתערבות. נתונים אלו מצביעים על השרירותיות העומדת מאחורי קבלת ההחלטות בתהליך קבלת ההיתרים, ובשימוש הפוליטי שנעשה בסירובים מטעמים ביטחוניים ללא התחשבות בפגיעה הנגרמת לבריאות המטופלים. ישראל חייבת, לדברי רל"א, לחדול ממדיניות הענישה הקולקטיבית ולאפשר את יציאת החולים לטיפול בהקדם האפשרי ובאופן סדיר, במיוחד כשמדובר בחולי הסרטן.

mesoravim

דוח של רופאים לזכויות אדם בנושא התעמרות בתושבים פלסטינים המבקשים היתרי מעבר לצורך טיפול רפואי

"תחת מעטה הטיעון הביטחוני, ישראל מיישמת מדיניות של ענישה קולקטיבית כנגד תושבי רצועת עזה, הפוגעת יותר ויותר גם בחולים הקשים ביותר, הנמצאים במצב של סיכון חיים וללא אפשרויות לטיפול בתוך הרצועה", אומר ד"ר ראיד חאג' יחיא, חבר הנהלת רל"א המשתתף במשלחות הארגון לרצועת עזה. "לא די שישראל דנה את כלל תושבי רצועת עזה לחיים תחת מצור מבלי יכולת לשלוט בגורלם ובחייהם, היא סוגרת את השער על אלו הזקוקים לו יותר מכול, ודנה אותם לייסורים ואף למוות".

  כתבות ווידאו שחבל לפספס