ידיעה כתובה |

: מול בית ראש הממשלה – מחאת המטפלות

חברה נכתב על ידי

מטפלות משפחתוני משרד הכלכלה שבתו היום במחאה. הן נמצאות בין הפטיש לסדן וטוענות – "אין לנו לא זכויות של שכירות ולא זכויות של עצמאיות".  הפגנה התקיימה הבוקר מול בית ראש הממשלה.  הדרישה העיקרית: הסדר פנסיה ראוי.

מטפלות המשפחתונים שהפגינו היום מפעילות משפחתונים בביתן. משרד הכלכלה הוא שמפקח על פעילות המשפחתון, דואג להכשרת המטפלות ולביטחון הילדים והמדינה היא שדואגת לסבסוד שכר הלימוד של ילדים שהוריהם מתקשים לעמוד בו.

כשליש מהילדים שנמצאים במשפחתונים הללו הם ילדי רווחה. רחל אברהם, מטפלת מבני ברק וחברת הנהגת איגוד מטפלות משפחתוני משרד הכלכלה במסגרת "כוח לעובדים", טוענת כי המטפלות ממלאות תפקיד חברתי חשוב. "דווקא בתקופה שבה ברור עד כמה פרוץ תחום הגיל הרך וקרוב ל-77% מהמסגרות לילדים לא מפוקחות, אנחנו מציעות מסגרת מפוקחת ושפויה כלכלית, המאפשרת לשני בני הזוג בלמעלה מ-20,000 משפחות לצאת ולעבוד."

  • צפו בקטע מההפגנה:

(צילום: seedo.xyz / שרון ברשטלינג כ"ץ)

הפעילות והפעילים בתחום מספרים כי מטפלות משרד הכלכלה נמצאות במעמד יוצא דופן בשוק העבודה – מעמד פוגעני במיוחד. לטענת הפעילים, המשפחתון פועל בבית המטפלת אך היא לא עצמאית בפועל. "תכל'ס אין לנו עצמאות בכלל", אומרת אורלי ויליץ מאשדוד, מטפלת כבר כעשרים ושתיים שנים. היא מתארת את מצב המטפלות במועדוניות הללו כבלתי נסבל.

מבחינות שונות הן אינן עצמאיות. המטפלות לא קובעות את התעריף או את מספר הילדים. מצד אחר, הן לא שכירות – אין להן תלוש משכורת, פנסיה או תנאים סוציאליים. במקרה שבו המטפלת חולה או יושבת שבעה, תפקידה למצוא מחליפה ולממן אותה בעצמה. כלומר, הן לא זכאיות לקחת ימי מחלה. אולי ויליץ סיפרה שהיא הייתה צריכה לדחות ניתוח לחופש הגדול כי אין לה ימי מחלה.

בפועל, בהתחשב בתנאי העבודה ובעובדה שמשרד הכלכלה לא מכיר בשעות של בישול וניקיונות כהכנה ליום העבודה, העובדות משתכרות בפחות משכר מינימום עבור אחת עשרה שעות עבודה ביום.

אחת הדרישות העיקריות של ההפגנה היום היא הסדר פנסיה ראוי עבור מטפלות משרד הכלכלה. חלק משמעותי מהמטפלות לא יכולות להרשות לעצמן לחסוך חלק ממשכורתן החודשית עבור תקופת הזקנה, שכרן נמוך מדי.

השביתה היום היא שביתת אזהרה, זאת על פי איגוד מטפלות המשפחתונים, אך בכוונתן לבחון את החרפת הצעדים, כולל אי פתיחת שנת הלימודים הבאה, אם משרד הכלכלה ידבוק בסירובו.

המאבק של מטפלות המשפחתונים הביא למספר הצלחות מאז התאגדותן ב"כוח לעובדים" בשנת 2008. התעריף השעתי עלה והמדינה לא חייבה אותן לשלם מע"מ בסופו של דבר. "התאחדות זה מה שקובע את ההצלחה", אומרת אורלי ויליץ. "ללא הארגון שלנו, ללא זה שאנחנו התאחדנו לא היינו משיגים אפילו את הדברים שהשגנו כבר."

  • מה השתנה במאבק המטפלות במשפחתונים בשנים האחרונות? צפו בכתבה משנת 2012:

מע"מ למשפחתונים (לדף הכתבה »)

הישג מרשים לעבודה המאורגנת: רק אחרי שמטפלות המשפחתונים המאוגדות ב'כוח לעובדים' איימו בשביתה, הסכימו בכנסת לשקול להעסיק אותן בצורה ישירה ולוותר להן על תשלום מע"מ, תשלום שאיים להוריד את שכרן עמוק מתחת לשכר המינימום.
הופק ע"י: | עלה ב: 30/05/2012

  כתבות ווידאו שחבל לפספס