ידיעה כתובה |

: פיצויים למשפחתו של הבטום זרהום

חברה נכתב על ידי

פורסמה עצומה הקוראת להעניק פיצויים למשפחתו של הבטום זרהום, קורבן הלינץ' אשר נרצח בבאר שבע. בעצומה נכתב: "מדינת ישראל נושאת באחריות למותו."

הבטום זרהום היה אזרח אריתריאה שנמלט מפני משטר מדכא בארץ מולדתו במטרה למצוא מקלט בטוח בארץ ישראל. לאחר הפיגוע שהתרחש בתחנה המרכזית בבאר שבע ביום ראשון, 18.10.15, אנשים שהיו בתחנה חשבו כי הוא המחבל וביצעו בו לינץ' אלים ואכזרי.

העצומה שפורסמה מטילה את האחריות למקרה על מדינת ישראל: על הפוליטיקאים שהתסיסו והשמיעו קריאות מפורשות להרג של מחבלים ועל מי שפגעו בו, שהיו אזרחי ישראל, "אזרחים ישראלים שהפכו להמון משתולל, צמא דם וחסר רחמים."

אני חושבת שאנשים שמפחדים עושים מעשים קיצוניים ואכזריים כאלה. כפי שכותבי העצומה טוענים, הפוליטיקאים גם הם אחראים ללינץ' משום שהם זורעים פחד ומעודדים התגוננות אלימה של אזרחים. נוצרת אווירה בה על כל אחד ועל כל אחת מוטל התפקיד להגן על עצמם ולכן מותר לקחת את החוק לידיים. באווירה כזו, עוברי אורח בתחנת אוטובוס חושבים שזה בסדר לזרוק ספסל על אדם שאינו יכול לפגוע בהם. כי אם נתנתק מאווירת הסכנה המורגשת באוויר, איך נוכל להסביר כיצד קבוצה של "אזרחים נורמטיביים" העוברת במקום במקרה הופכת למבצעת של לינץ' אלים?

יוזמי העצומה אמרו: "מאז שמענו על המעשה הנורא שנעשה בבאר שבע בידי אזרחים של מדינת ישראל אנו מלאי בושה וחרדה. אפילו אילו באמת היה מדובר במי שביצע פיגוע, ההתעללות האכזרית עד מוות באדם חסר ישע שאינו מהווה שום סכנה ושום איום היתה מהווה מעשה פשע נתעב."

העצומה דורשת להכיר בהבטום זרהום כקורבן טרור ולהעניק למשפחתו את הסיוע המתבקש. "אם אי אפשר לעשות זאת במסגרת החוק הקיים, צריך לשנות את החוק המחפיר והמבייש הזה – ומיד!" כותבי העצומה טוענים כי ההתחמקות מלהעניק למשפחתו של זרהום את הפיצויים מהווה בעצם המשך למעשה הלינץ', והפעם על ידי בירוקרטיה חסרת לב בשירות המדינה.

טקס זיכרון ומחאה על מותו של הבטום זרהום. צילום: יהודית אילני

טקס זיכרון ומחאה על מותו של הבטום זרהום. צילום: יהודית אילני

 

  כתבות ווידאו שחבל לפספס