ידיעה כתובה |

: העמדה לדין בשל קיבוץ נדבות בצומת

חברה נכתב על ידי

ביום 2.4.15 הגישה האגודה לזכויות האזרח בקשה להצטרף כידידת בית המשפט לתיק פלילי נגד אדם המקבץ נדבות בצמתים בב"ש. בכתב האישום מואשם האדם בעבירת תנועה ובעבירת מטרד לציבור, שעונשה עד שנה מאסר, כמו גם בהפרת הוראה חוקית. המעצר התבסס כלכל הנראה על נוהל פנימי של מחלקת התביעות בבאר-שבע, שהוכן כדי להפסיק את תופעת קבצני הצמתים. על פי הנוהל, אדם שיקבץ נדבות בצמתים ייעצר בשל עבירת תנועה ועבירת מטרד לציבור, וישוחרר עם הוראה לא לשוב ולקבץ נדבות בצומת. אם יפר הוראה זו ייעצר ויוגש נגדו כתב אישום גם בגין הפרת הוראה חוקית. כך אירע לנאשם בתיק זה, חסר בית שמקבץ נדבות לצורך הישרדותו.

בבקשה הביאו באגודה סקירה מקצועית על כך שקיבוץ הנדבות הינה תופעה חברתית של אנשים המתמודדים עם עוני, אשר המדינה אינה מספקת להם את צרכי הקיום וקיבוץ הנדבות נדרש לצורך הישרדות ואינו בעל אופי עברייני. לכן טענו באגודה כי הפעלת הדין הפלילי היא ניסיון להתמודד עם בעיית רווחה בכלים פסולים. טענו כי הנוהל שעל בסיסו הוגש כתב האישום נקבע ללא כל בסיס עובדתי אודות הסיכון האמיתי לבטיחות הנהגים כתוצאה מקבצני הצמתים, או סטטיסטיקה אודות מספר הפעמים שנוכחותם בצמתים גרמה לתאונות, וכי ניכר מהנוהל כי הוא מיועד להתמודד עם כך שהתופעה "מטרידה את הנהגים". באגודה הצביעו על כך שמדובר בצעד שמשתלב במגמה של קרימינליזציה של התנהגות הנובעת מעוני ומצוקה, ושל פעולות קיום והישרדות שמבצעים אנשים עניים וחסרי בית במרחב הציבורי.

ארכיון.

ארכיון.

באגודה טענו כי "השימוש המשפטי בשילוב בין עבירת תעבורה, שהיא עבירת קנס, לעבירת מטרד לציבור נולד ככלי שמטרתו למגר את תופעת קבצני הצמתים ולא ככלי לטפל נקודתית בקבצן שעבר עבירת תנועה, כאשר השימוש בעבירת המטרד נועדה להקנות לכל העניין נופך פלילי, שיאפשר ביצוע מעצר ושחרור בתנאים מגבילים, לרבות איסור על חזרה לצומת, כאשר הפרתו (הצפויה) בידי הקבצן תהווה עילה להאשימו בעבירה נוספת – הפרת הוראה חוקית והגשת בקשה למעצר עד תום ההליכים של הקבצן. טענו כי נוהל זה, שהיה הבסיס להגשת כתב האישום, אינו חוקי וסלקטיבי ומהווה שימוש לרעה בדין הפלילי למיגור תופעה חברתית שאינה בעלת אופי עברייני, רק משום שהיא אינה נושאת חן בעיני הציבור.

בנוסף ציינו באגודה, כי ההליך הפלילי לא רק שלא יעלים את תופעת קבצני הצמתים, אלא שהניסיון המצטבר מראה כי ההסתבכות עם החוק רק מסבכת את מצבו של האדם ומנציחה את הצורך שלו לקבץ נדבות ואת ההישארות שלו במרחב הציבורי, ושהיא מהווה פתרון קל שמחליף את הפתרונות הנדרשים באמת מתחום הרווחה והדיור.

ביום 20.4.15 נערך דיון בתיק בבית המשפט השלום בב"ש בפני השופט ד"ר יובל ליבדרו והוחלט בו, על דעת הצדדים, להעביר את התיק לבית המשפט הקהילתי שמיועד למצוא פתרונות שיקומיים למי שנאשם בפלילים, ורוב הסיכויים שכתב האישום יימחק בסוף ההליך.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס