ידיעה כתובה |

: ביטול הבג"צ של ח'אלת מכחול

מדינה נכתב על ידי

הדיון בבג"צ על ערעור בנושא הריסת הכפר ח'אלת מכחול שהיה אמור להתקיים אתמול (2.10.2014) בוטל. תושבי ח'לאת מכחול ומפקד כוחות צה"ל בגדה והאחראים על בנייה בגדה הגיעו להסכמה ולכן בוטל הערעור.

לפי ההסכמה, ועדת המשנה לפיקוח על בנייה והיחידה המרכזית לפיקוח אמורים לקיים דיון בבקשות להיתרי בנייה של תושבי ח'לאת למבנים הקיימים ובבקשות שיוגשו ב-30 יום הקרובים. כמו כן, הצו שנתן בג"צ לפני כשנה, שקובע לא להרוס את המבנים בכפר, ישאר בתוקף 45 יום לאחר קבלת ההחלטה ו/או הערעור על היתרי הבנייה. ההסכמה הזו לא חלה על הריסה בלתי מתוכננת וניתן יהיה להרוס את הכפר אם זה לצרכי לחימה דחופים או מסיבות ביטחוניות. בנוסף, מבנים נוספים שייבנו מעתה ואילך לא חלה עליהם ההסכמה ואם הם ייבנו ללא היתרים, ניתן יהיה לאכוף את הבנייה החדשה מפני שהיא לא חוקית.

ח'אלת מכחול (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

הכפר מכחול, המונה כ-120 נפשות ונמצא בצפון הבקעה נהרס לחלוטין לפני שלושה שבועות ע"י המנהל האזרחי. ניסיונות של הצלב האדום וארגונים הומניטריים להכניס ציוד ואהלים נבלמו על ידי הצבא, תוך שימוש ברימוני הלם. הנושא לא זכה לתשומת לב התקשורת עד לתקרית בין חיילי צה"ל לדיפלומטית צרפתייה, שהגיעה בשיירת סיוע לכפר. למרות ההריסה, תושבי הכפר מסרבים להתפנות מהמקום, וממשיכים במאבקם.
הופק ע"י: | עלה ב: 09/10/2013

ב-16.9.13 עלו הדחפורים על הכפר ח'אלת מכחול שבבקעת הירדן והרסו אותו כליל. בכפר התגוררו 10 משפחות גדולות, כ-120 איש וכולם נותרו ללא קורת גג בשמש הקופחת. כמו כן מעל 1000 כבשים נותרו ללא מחסה ורבים מהם (בעיקר הטלאים שרק נולדו) מתו באין מחסה. אם לא די בכך, מנע הצבא מאירגונים הומניטאריים כמו הצלב האדום מלהגיש עזרה הומניטארית ראשונית, החרים משאיות והרס כל בד לצל שבנו. כעבור שלושה ימים התרחשה התקרית הדיפלומטית המתוקשרת בה קונסולית תרבות מצרפת ליוותה ציוד הומניטארי ובאלימות הועפה מהמשאית. כאשר היא הגיבה באגרוף לחייל שזרק אותה בכוח על הארץ, וממשלת ישראל דרשה לגרשה מהארץ.

לאחר מכן התגייסו פעילים לפעולת התרמה ועזרה בבניית מחסות צל, אלא שהצבא הרס מייד כל טיפת צל שבנו בני הכפר. עורך דינם של תושבי הכפר הגיש עתירה ובית המשפט פסק ב-24.9.2013 שעל צה"ל להפסיק להרוס את בתיהם. נחישותם של התושבים ובעזרת קבוצות מתנדבים ישראלים נרכשו יריעות והוקמו סככות חדשות למגורי אדם ומחסות לצאן. התגובה המהירה והנחושה הביאו לחזרתם של התושבים שגורשו.

הכפר ח'אלת מכחול, כפר של רועי צאן, יושב על ידי פלסטינים לפני 1948. לאחר הכיבוש ב-1967, הצבא הרס את הכפר על בתי האבן שבו ללא שום עילה. מאז, התושבים מתגוררים במבנים ארעיים-פחונים ואוהלים. על פי הסכמי אוסלו הכפר ח'אלת מכחול, כמו רוב שטחה של בקעת הירדן הפלסטינית, הוגדר כשטח C. מזה שנים ישראל מנהלת מדיניות של דחיקת רגלים וטיהור אתני משטחים אלו. באמצעות העברת אוכלוסיות לשטחים הכבושים, הפקעת אדמות, השתלטות על משאבי טבע, (כגון מים ומחצבים), הריסת בתים מניעת מים, הגבלת תנועה, מערכת חוקים נפרדת ועוד אין ספור התנכלויות. בקעת הירדן ודרום הר חברון הן דוגמאות בולטות למדיניות זו.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס