פרסום ראשון: בשעה האחרונה שוחררו 11 מתוך 28 העצורים הפלסטינים שעדיין היו עצורים ממאורעות אל אקצה בעשרת הימים האחרונים, בבית משפט השלום בירושלים. זאת לאחר שחרור שלושה עצורים נוספים הבוקר. ביום ראשון השבוע, כאמור, נפתח האתר למבקרים יהודים (למתחמים המורשים ליהודים בלבד) לאחר שהמשטרה השיגה את יעדה בהשתלטות על המפגינים שהתבצרו בתוך המסגד, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות הכוללים רימוני הלם ואלות. כלי התקשורת הפלסטינים מדווחים כי גם כתריסר מפגינים פונו כתוצאה מפגיעות גז מדמיע וכדורי גומי. לאחר ההודעה על פתיחתו של המתחם למבקרים יהודים ואחרים, מספר פלסטינים נפצעו ו- 16 נעצרו במהלך ניסיונותיהם להדוף את היהודים, בראשותו של סגן יו"ר הכנסת ח"כ משה פייגלין מ'להסתער על אל אקצה לדבריהם. מנגד השמיעו פוליטיקאים ישראלים ובהם ח"כ פייגלין קריאות להמשיך את סגירת המתחם למתפללים מוסלמים, גם מעל גיל 50. ח"כ משה פייגלין סגן יו"ר הכנסת כתב הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו- "ההר נכבש למעשה על ידי החמס והתנועה האסלאמית. המשטרה הותירה נתיב צר של כמה מטרים ואפשרה ליהודים לעלות לשלוש דקות. מתוך רצון לשתף פעולה עם המשטרה הנמצאת בין הפטיש לסדן נעתרתי לבקשת הממ"ז יוסי פריינטי והסכמתי להיכנס בתנאים הללו. אולם אני מודיע כי זו הפעם האחרונה ולהבא לא אשתף יותר פעולה עם כניעה שכזו".
דובר משטרת ישראל, מיקי רוזנפלד, אמר לסוכנות הידיעות AFP כי "פרצו עימותים כאשר המשטרה אפשרה ללא מוסלמים לבקר במתחם בזמנים הקבועים להם. המתפללים הפלסטיניים זרקו אבנים וחזיזים על כוחות המשטרה, שהגיבו ברימוני הלם, לאחר מכן הם נסוגו לתוך המסגד שבו המשטרה לא יכולה להיכנס. אחד מהשומרים בשערי מתחם אל אקצה סיפר ל"סקאיי ניוז" כי המשטרה אבטחה את כניסת המתפללים היהודים בשמונה בבוקר תחת מטרייה של כוחות דולים ותוך יריית רימוני הלם כלפי המתפללים הפלסטינים. כאמור, משטרת ישראל תגברה את איזור הר הבית והעיר העתיקה בכוחות גדולים בתקופת חג הפסח והפסחא, מה שגורם לעליית המתיחות ולריבוי חיכוכים עם האוכלוסייה הפלסטינית בעיר.
אתמול נמשכה המתיחות ונערכו מעצרים נוספים של מפגינים ומפרי סדר פלסטינים והתגובות לא אחרו להגיע. שגריר ישראל בירדן נקרא לנזיפה במשרד החוץ הירדני תוך שהם רואים באירועים האחרונים הפרה של הסכם השלום. גם הקרן למורשת מסגד אל אקצה והווקף הביעו גינוי חריף להתדרדרות בסטטוס קוו בכל כלי התקשורת בערבית.
הקטע הזה – "נפתח האתר למבקרים יהודים (למתחמים המורשים ליהודים בלבד)" – קצת מוזר. ראשית, אם יש מתחמים אסורים בהר, הם גם אסורים על נוצרים. אם אתם מתייחסים למגבלות של ההלכה, דהיינו ת"ק על ת"ק אמה, ואולי לאיסור כניסה הגורף של הרבנות הראשית, לא ידעתי שאתם מכבדים הממסד הדתי כל-כך. אך יותר חמור, אם באמת יהודים בלבד אסורים מלהיכנס לשטח של אתר שעל פי חוק ופסקי בית הדין הגבוה לצדק הגישה אליו חופשית, וגם הפולחן בו (ראו" חוק השמירה על המקומות הקדושים ועוד), הרי זה שאתם מקבלים את המצב הזה לא טוב, לא מבחינה חברתית, לא מבחינה חוקית ולא דמוקרטית.