ידיעה כתובה |

: התרחקות בין יהודי ארה"ב ליהודי ישראל

מדינה נכתב על ידי

האם קיים שסע הולך ומעמיק בין הקהילה היהודית בארצות הברית לבין היהודים בישראל? לקראת אירועי הוועידה השנתית של ארגון AJC (הוועד היהודי-האמריקאי), נערך סקר הבוחן את השינויים בגישות שבין יהודי ארה"ב ליהודי ישראל. הסקר בחן יהודים ישראלים ויהודים אמריקאים, ממגוון רחב של מגזרים, דתיים, פוליטיים, חברתיים וגאוגרפיים בשתי המדינות, ומצא הבדלים שמערערים את הקשר ההדוק בין הקהילות.

הוועידה השנתית של הוועד היהודי-האמריקאי (AJC) תתקיים בתאריכים 10-13 ביוני, 2018, בבנייני האומה בירושלים. הנושאים בהם עוסק הסקר, שנערך לקראת הוועידה, כוללים את התמיכה בנשיא טראמפ, מצב היחסים בין יהודי ארה"ב לבין ישראל, רחבות התפילה בכותל, יחס לנישואים אזרחיים, הסכסוך הישראלי-פלסטיני ועוד. לקריאת הסקר המלא.

אחד מההבדלים הבולטים אשר עלו מהסקר הוא אחוזי התמיכה בטראמפ ומדיניותו, כ-80% מיהודי ישראל תומכים בדרכו של טראמפ בניהול מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב, 85% מהם תמכו בהעברת השגרירות האמריקאית לירושלים. 57% מיהודי ארה"ב מתנגדים לאידיאולוגיה של טראמפ, 47% מהם התנגדו להעברת השגרירות.

בנוסף עלה שהישראלים מרגישים קירבה חזקה יותר ליהודי ארה"ב ממה שהם מרגישים כלפי הישראלים, 28% מיהודי ישראל ענו שהם רואים ביהודי ארה"ב אחים שלהם, בעוד 31% מהיהודי ארה"ב טוענים כי הם לא מרגישים שום קרבה, משום סוג, ליהודים בישראל. כ-40%, מיהודי ארה"ב ויהודי ישראל, מאמינים כי מערכת היחסים ביניהם היא, מטאפורית, מערכת יחסים של משפחה מורחבת בלבד. מכך ניתן להבחין בכך שהקהילות דווקא מתרחקות אחת מהשנייה, כאשר הקהילה הישראלית לא מודעת לפער ההולך ונפער בינה לבין זו האמריקאית.

• 48% מהיהודי ישראל מתנגדים לפתרון שתי המדינות בעוד 59% מיהודי ארה"ב תומכים.
• 68% מהישראלים מאמינים שעל יהודי ארה"ב להפסיק להשפיע על מדיניות ישראל
• 73% מיהודי ארה"ב תומכים ברחבת תפילה משותפת לגברים ונשים בכותל. 47.7% מיהודי ישראל מתנגדים.
• 15% מיהודי ארה"ב וכ-19% מיהודי ישראל מאמינים כי מערכת היחסים בין יהודי המדינות תיחלש בחמש השנים הקרובות.
• 48% מהיהודי ישראל מתנגדים לפתרון שתי המדינות ו-3.9% בלבד, מהם תומכים בפינוי מלא של ההתנחלויות. 59% מיהודי ארה"ב דווקא תומכים בחלוקת הארץ, ומאמינים שישראל תפנה את כל או חלק מההתנחלויות.

מנכ"ל AJC בישראל, סא"ל (מיל') אביטל ליבוביץ' מוסיפה כי "המסקנה מהסקר היא ברורה. המצב לא פשוט. היהודים בישראל והיהודים בארה"ב מצויים בחוסר הסכמה בסיסי על סוגיות יסודיות. אם לא נידרש לסוגיות הללו היום, ונטפל באתגרים, פוטנציאל הריחוק בין הקהילות יתגבר, כשיהודי ארה"ב עלולים להרגיש שאין להם כל זיקה למדינת היהודית, מדינת ישראל. חשוב להבין כבר עכשיו – הקשר עם יהדות התפוצות הוא מרכיב מרכזי בביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

אביטל ליבוביץ', מנכ"ל AJC בישראל

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס